2. Laag Eigen Gewicht

Laag eigen gewicht en het hoogste laadvermogen met behoud van technische reserve

In de bouw moeten vaak zware ladingen worden vervoerd. Een laag eigen gewicht van het voertuig is dan bijzonder belangrijk. MAN bouwvoertuigen zijn uitermate geschikt in het zware tractie- en bouwverkeer dankzij de power bij een hoog laadvermogen, het uitstekende rendement en de lichte constructie. Die lichte constructie wordt gerealiseerd door toepassing van hoogwaardige materialen en qua gewicht geoptimaliseerde chassis, vering, assen en cabines.

Bovendien kan MAN, samen met de door de MAN-fabriek gecertificeerde ombouwer Wierda Voertuig Techniek (WVT), een breed gamma van bouwvoertuigen met een nóg hoger laadvermogen leveren. Onder andere met het gestuurde Wide Spread tandemstel. Dankzij dit gestuurde en aangedreven op 1800 mm asafstand gebouwde tandemstel, ondervindt de truck minder weerstand in bochten, op rotondes en in het terrein en zorgt daarmee voor een lager verbruik. Bijkomend voordeel is het 4 ton hogere toegestane tandemstelgewicht. Met minder aangedreven assen en minder brandstofverbruik.

Verder kenmerken MAN’s zich door hoge toelaatbare aslasten en een ongekende betrouwbaarheid. Niet voor niets is MAN in 2015 voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot het betrouwbaarste truckmerk door het Duitse TÜV op basis van lage reparatie- en onderhoudskosten en minimale uitval. Niet voor niets is MAN al jarenlang de standaard in de bouwwereld.