Bij MAN luidt het devies: 'Safety First'. Het beschermen van de chauffeur en de andere verkeersdeelnemers staat daarbij centraal. Ongevallen brengen kosten met zich mee. Beschadigingen van voertuig en vracht, reparaties en stilstandtijden kunnen ook in de kosten lopen. De innovatieve veiligheidssystemen van de MAN verlagen de kans op een ongeval en dragen zo bij aan meer efficiency in het transport. Meer veiligheid is de moeite waard.

 

  • Elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP)

Het systeem bewaakt voortdurend de rijdynamische toestand van het voertuig en grijpt automatisch in het motormanagement en remsysteem bij onder/oversturing en als het voertuig  dreigt te kantelen of te slingeren.

 

  • Noodremassistent (EBA)

De MAN-noodremassistent EBA (Emergency Brake Assist) is een geavanceerd noodstopsysteem dat bij noodremmanoeuvres bovendien de remlichten en het noodremsignaal ESS (Emergency Stopping Signal) activeert.

 

  • Actieve rolstabilisering / Continuous Damping Control (actieve rolstabilisering)

De Continuous Damping Control (CDC) berekent de op dat moment noodzakelijke kracht van de schokdempers afhankelijk van de belasting van het voertuig en de conditie van het wegdek bij remmen of versnellen, in bochten en in de bergen. De CDC reduceert de bandenslijtage en ontziet de wegen.

 

  • Digitale aslastindicator

De digitale aslastindicator informeert de bestuurder over de actuele laadtoestand van zijn vrachtwagen. Het display van het hoofdinstrument geeft de aslast van elke luchtgeveerde as aan.

 

  • Bandenspanningcontrolesysteem (TPM)

Het bandenspanningcontrolesysteem maakt het vaak optredende, sluipende drukverlies in de banden zichtbaar. Nog voordat er schade kan ontstaan. Deze permanente vorm van controle helpt circa 99 % van alle bandenschade te voorkomen.

 

  • EasyStart

De starthulp voor hellingen maakt het de bestuurder heel gemakkelijk. Na het loslaten van het rempedaal wordt de remdruk gedurende een seconde gehandhaafd, zodat de bestuurder zijn voet op het gaspedaal kan plaatsen en zonder schokken, slijtagevrij en zonder terug te rollen kan optrekken.