250 jaar MAN-historie

Hoewel MAN al honderd jaar vrachtauto’s bouwt, liggen de roots van de MAN Group nog veel verder terug in de tijd. Eigenlijk zijn er drie startpunten: de oprichting van de St. Antony-staalfabriek in Oberhausen in 1758, de Sandersche Maschinenfabrik in 1840 en de ijzergieterij en machinefabriek Klett & Comp in Nürnberg in 1841. In 1878 fuseerde de St. Antony-staalfabriek met twee andere staalproducenten in het Roergebied. Daaruit ontstond de “Gutehoffnungshütte” (GHH). De twee andere bedrijven in Zuid-Duitsland fuseerden tot Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG in 1898 – afgekort MAN. Tussen 1893 en 1897 ontwikkelde Rudolf Diesel de eerste dieselmotor in deze fabriek in Augsburg, die de basis vormde voor de latere MAN-vrachtautodiesels. In 1921 gingen MAN en GHH samen en vormden een onderneming die nog steeds bestaat en deel uitmaakt van de VW Group sinds 2011.

Zitate

“Succes toen en nu bij MAN is toe te schrijven aan expertise, customer focus en het streven naar innovatie.”

Henning Stibbe, hoofd van het historisch archief, MAN Truck & Bus

 

“Deze honderd jaar oude successtory vormde de basis voor een toekomst vol ideeën en een innovatieve spirit.”

Dr. Georg Pachta-Reyhofen, Chief Executive Officer (CEO), MAN SE

Klammer

In 1932 was de MAN S1H6 met zijn 140 pk sterke motor de krachtigste dieseltruck ter wereld. Een jaar later kwam een nog krachtiger versie met 150 pk uit.