Tijdlijn MAN Truck & Bus

1897

Samen met engineers van MAN ontwikkelt Rudolf Diesel de eerste dieselmotor.

1915

In coöperatie met Saurer bouwt MAN de eerste trucks en bussen in Lindau in Zuid-Duitsland. Een jaar later verhuist de productie naar de MAN-fabriek in Nürnberg.

1924

MAN ontwikkelt de eerste motor met directe dieselinspuiting. Het was het begin van een zegetocht van de dieselmotor voor gebruik in vrachtauto’s – dat geldt nog steeds.

1932

Met 140 pk is de MAN S1H6 de krachtigste dieseltruck ter wereld. Een jaar later brengt MAN een nog krachtiger 150 pk-versie uit.

1951

De MAN F8 met zijn V8 van 180 pk is het vlaggenschip in een periode dat de Duitse economie spectaculair groeit.

1951

De eerste Duitse vrachtauto met turbodieselmotor levert 35 procent meer vermogen dan vergelijkbare motoren zonder turbo: het is de zescilinder MAN 1546 Gt met 175 in plaats van 130 pk.

1955

De productie van trucks, bussen en tractoren verhuist van Nürnberg naar de nieuwe fabriek in München. De eerste truck die daar van de band rolt, is een MAN 515 L1. De motorenproductie blijft in Nürnberg.

1961

De 750 HO is de eerste bus met een modulair chassis voor stads- en streekbussen en voor touringcars.

1971

MAN verwerft de ÖAF en Büssing Automobilwerke. De Büssing-leeuw wordt geïntegreerd in het MAN-logo.

1977

Start van een samenwerking met Volkswagen Bedrijfswagens voor het ontwikkelen van een range lichte bedrijfswagens tussen 6 en 10 ton GVW. De productie van deze zogenoemde VW-MAN-serie begint in 1979.

1978

MAN ontvangt de “Truck of the Year” award voor de eerste keer met het 19.280-model.

1986

MAN introduceert de F90-serie, met een compleet nieuwe cabine.

1992

The touringcar MAN Lion’s Star komt uit en wint de titel “Coach of the Year”.

2000

De presentatie van de ‘Trucknology Generation A’ (TGA) is het startpunt van een grote productcampagne.

2001

MAN verwerft de merken NEOPLAN, ERF en Star.

2004

Introductie van de D20 common rail-motorlijn met en totaal nieuwe, elektronisch geregelde brandstofinjectie.

2005

Marktintroductie van de TGL- en TGM-modellen voor de lichte en middelzware segmenten tussen de 7,5 en 26 ton GVW. Ze completeren de MAN Trucknology Generation.

2007

De TGA-serie wordt opgevolgd door de MAN TGS en TGX. Beide versies voor het zware werk zijn uitgeroepen tot “Truck of the Year 2008”.

2010

De MAN Hybrid-stadsbus gaat in serieproductie.

2011

Terugkeer van een legende: de dubbeldeks NEOPLAN Skyliner.

2012

Première: Euro 6-versies van de MAN TGL, TGM, TGS en TGX.

2014

De nieuwe D38 Euro 6-motoren worden aangeboden in de MAN TGX met 520 tot aan 640 pk.

2015

De op aardgas en biogas rijdende Lion’s City GL CNG krijgt de titel “Bus of the Year”.