De kosten van zero-emissievoertuigen gaan omlaag
Vraag nu je persoonlijke gesprek aanDaarom gaat de overheid aan knoppen draaien om zero-emissie voertuigen te stimuleren en vervuilende dieselvoertuigen steeds meer te ontmoedigen. Dit wordt gedaan door middel van verbeterde infrastructuur, maar ook door de kosten van zero-emissievoertuigen te verlagen. Hier lees je alles over de relevante subsidies voor elektrische en waterstoftrucks, maar ook de heffingen en belastingen voor dieselvoertuigen.
De aanschaf van zero-emissie voertuigen wordt goedkoper
De aanschafprijs van een elektrische truck en waterstoftruck zijn met elkaar vergelijkbaar. Deze prijs ligt momenteel wel een stuk hoger dan de aanschafprijs van een dieseltruck. Dit is een grote investering, maar voor sommige ondernemers nu al noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan het groeiend aantal zero-emissiezones.
Subsidies elektrische voertuigen
Om de aanschaf van een duurder zero-emissie voertuig te stimuleren, zijn er subsidies vanuit de overheid beschikbaar. Voor elektrische trucks is dit de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Dit kan gecombineerd worden met de MIA (Milieu Investering Aftrek) regeling. Hiermee profiteren vervoerders van een investeringsaftrek die wel kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag.
Voor elektrische trucks is er ook een subsidie voor de installatie van een eigen laadpaal. Hierbij is het mogelijk om maximaal 20% van de totale kosten gesubsidieerd te krijgen.
Subsidies waterstoftrucks
Voor waterstoftrucks gaat de SWIM (Subsidieregeling waterstof in mobiliteit) vanaf 15 juli 2024 van start. Voor deze subsidieregeling moeten een vervoerder en een exploitant van een waterstoftankstation een samenwerkingsverband aangaan en samen subsidie aanvragen. Op deze manier is er een garantie dat vervoerders waterstof kunnen tanken en dat waterstoftankstations genoeg afnemers hebben.
“Met de SWIM-regeling kan een vervoerder tot wel 100.000 euro aan subsidie krijgen voor de aanschaf van een waterstoftruck,” vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN.
Dieselvoertuigen worden ontmoedigd
Brandstoftoeslag
Zo zal er een brandstoftoeslag voor fossiele brandstoffen gaan gelden. “De belasting van dieselvoertuigen zal gaan plaatsvinden door middel van vrachtwagenheffing, maar ook door brandstoftoeslag voor fossiele brandstoffen. Dit zijn maatregelen die het rijden op fossiele brandstoffen minder interessant zullen maken,” vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN. Doordat de prijs van diesel langzamerhand gaat stijgen, zullen de kosten voor een dieselvoertuig steeds verder oplopen.
Vrachtwagenheffing
Vanaf 2026 zal er ook een vrachtwagenheffing in Nederland gaan gelden. Dit betekent dat vrachtwagens tol moeten gaan betalen op bepaalde snelwegen en N-wegen. De kilometerprijs van de heffing wordt bepaald door de hoeveelheid CO2 die het voertuig uitstoot. Hierbij hebben zero-emissie voertuigen een groot voordeel ten opzichte van dieselvoertuigen. Een voertuig zonder CO2-uitstoot kan wel tot 14 cent per kilometer besparen. Vooral bij grote vloten kan dit voordeel hoog oplopen.
Wat is de beste duurzame oplossing voor jouw transportbehoefte? Kijk samen met ons naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. Elektrisch, waterstof of toch diesel?
Minder toeslag door schonere dieseltrucks
Voor niet iedere vervoerder zijn zero-emissie voertuigen op dit moment interessant of haalbaar. Daarom zijn we bij MAN ook gericht op het creëren van een zo duurzaam mogelijke dieseltruck.
Met het programma VECTO kan de uitstoot van een voertuig van tevoren bepaald worden. Zo kunnen er maatregelen genomen worden om het voertuig lichter en zuiniger te maken, waardoor het minder CO2 uitstoot. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door een aerodynamische cabine, A-Label banden of aluminium velgen aan de truck toe te voegen.
Hoe zuiniger het voertuig, hoe minder brandstof er verbruikt wordt. Op deze manier worden er dus niet alleen brandstofkosten bespaard, maar profiteer je ook van minder tolheffing door de gereduceerde CO2-uitstoot.
Kostprijs zero-emissie en diesel steeds dichter bij elkaar.
Door belastingen en toeslagen worden dieselvoertuigen steeds duurder, terwijl zero-emissievoertuigen steeds goedkoper worden door beschikbare subsidies. Zo proberen overheden de CO2-uitstoot van vrachtwagens zo veel mogelijk te verminderen door zero-emissievoertuigen te stimuleren.
Door de maatregelen zullen de kostprijs van een zero-emissie voertuig en dieselvoertuig steeds meer naar elkaar toegroeien, waardoor het inzetten van zero-emissie voertuigen voor vervoerders gunstiger wordt.
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.