De opbouw aandrijven van zero-emissie trucks
Dit zijn de mogelijkheden

De opbouw aandrijven van zero-emissie trucks

Vraag persoonlijk adviesgesprek aan
Iedere sector heeft andere vervoersbehoeften en hier moet een truck perfect op aansluiten.

Een belangrijk onderdeel hiervan is de opbouw van truck, zoals een laadkraan, betonmixer of kieper. Het aandrijven van zo’n opbouw kost veel energie. Hoe gaat dat in zijn werk bij zero-emissie voertuigen? En welke mogelijkheden zijn er voor jouw sector?

Bij MAN geloven we dat zero-emissie de toekomst is. Het is dan ook onze missie om voor elke sector en transportbehoefte een geschikte en effectieve zero-emissie oplossing te bieden.

Hoe gaat het aandrijven van een opbouw van een zero-emissie voertuig in zijn werk?

Zero-emissie voertuigen hebben dezelfde capaciteiten als dieselvoertuigen als het aankomt op het aandrijven van de opbouw. Hierdoor is het heel goed mogelijk om elk soort opbouw aan te drijven, ook met een eTruck of waterstoftruck.

De opbouw wordt in traditionele dieseltrucks aangedreven met een PTO (power take-off). Die zit op de versnellingsbak of op de motor geschroefd. Daarmee kan een kieper, kraan of andere opbouw aangedreven worden. In een waterstoftruck zit ook een verbrandingsmotor, waardoor dit op dezelfde manier werkt.

De eTrucks van MAN kunnen geleverd worden met een elektrische PTO en een mechanische PTO.  De elektrische PTO zal gebruikt gaan worden voor lichtere toepassingen, zoals de aandrijving van koelmotoren. Doordat MAN bij de aandrijving van de eTruck gebruik maakt vaneen versnellingsbak, kunnen we naast een ePTO, ook een mechanische PTO aanbieden. Dit geeft de eTruck meer mogelijkheden qua opbouw, omdat een mechanische PTO meer kracht en vermogen heeft dan enkel een elektrische PTO. Hierdoor is het mogelijk om bijna elke mogelijke opbouw aan te drijven met een eTruck.

Koploper in duurzaam transport

Wat is de beste duurzame oplossing voor jouw transportbehoefte? Kijk samen met ons naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. Elektrisch, waterstof of toch diesel?

Lees meer over duurzame oplossingen

Elektrische trucks

Elektrische trucks zijn vooral geschikt voor stedelijk en regionaal verkeer door de korte afstanden. Het constante optrekken en afremmen in de stad zorgt ervoor dat de remenergie kan worden teruggewonnen en opgeslagen in de accu.

“In de stad is er veel stop-en-go verkeer. Door elektrisch te remmen ga je de energie weer terugwinnen, wat een groot voordeel is en erg efficiënt werkt” vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN.

Daarnaast zijn zero-emissiezones opkomend in veel steden in Nederland. Voor transport in binnensteden wordt het een noodzaak om zero-emissie alternatieven te implementeren. Een eTruck is dan de beste oplossing.

Opbouw en aandrijving bij een elektrische truck

Het aandrijven van een opbouw bij de elektrische truck is heel gemakkelijk door de combinatie van de mechanische PTO en het modulair accuconcept. Met dat tweede wordt bedoeld dat het aantal accupakketten en positie aan het chassis vrij gekozen kunnen worden. Hierdoor kunnen we de beste balans zoeken tussen het laadvermogen van de truck en de range.

“We hebben een modulair accuconcept, waardoor er vrij gekozen kan worden hoeveel accu’s gemonteerd worden en waar deze op het chassis gemonteerd worden. Zo ontstaat er ruimte aan het chassis om bijvoorbeeld een extra grote pomp te kunnen plaatsen” licht Jacobjan Vermeiden toe.

Hierdoor biedt de eTruck net zoveel mogelijkheden qua opbouwen als een traditionele dieseltruck.

Elektrische trucks

Actieradius en laadtijden

De grootste uitdaging voor de eTruck is de actieradius, vooral als er een opbouw aangedreven moet worden. Dit kost veel energie, en gaat van de range van de truck af. Bij het gebruik van een elektrische truck met opbouw moet er dus goed nagedacht worden over het aantal kilometers dat gereden moet worden, de energie die de opbouw gebruikt en waar er eventueel bijgeladen moet worden.

“We hebben gelukkig tools waarmee we het energieverbruik goed kunnen berekenen, zowel tijdens het rijden als de energie die nodig is voor de opbouw. Dit kan heel nauwkeurig berekend worden. Dit is complex, maar samen met de klant zoeken we de beste oplossing voor hun specifieke toepassing” vertelt Jacobjan Vermeiden.

Zware opbouwen zijn voor een eTruck dus een grotere uitdaging, maar dat betekent niet dat de eTruck volledig ongeschikt is voor bijvoorbeeld de bouwsector. Voor toepassingen met kortere afstanden, lichte opbouwen zoals een portaalarm of projecten in stedelijke gebieden biedt de elektrische truck met de juiste opbouw een waardig duurzaam alternatief.

Waterstoftruck

Waterstoftrucks bieden een grotere actieradius en hebben meer vermogen dan eTrucks, waardoor ze ideaal zijn voor zware bouwtoepassingen. Ze kunnen zonder problemen met een totaalgewicht van 65 ton ingezet worden en hebben een vermogen van 520 pk, wat ze geschikt maakt voor taken zoals het aandrijven van grote kranen.

Een groot voordeel is de snelle tanktijd van slechts 15 minuten, wat zorgt voor minimale downtime. Hierdoor kan het voertuig flexibel en bijna 24/7 ingezet worden.

Aandrijven van de opbouw

De waterstoftruck heeft veel mogelijkheden qua opbouwen door de mechanische PTO. Voor zwaardere opbouwen zoals kiepers en kranen zijn waterstoftrucks ideaal. De waterstoftruck heeft namelijk meer laadvermogen omdat hier geen zware accu’s inzitten. Het aandrijven van de opbouw kost nog steeds veel energie, maar een waterstoftruck is binnen 15 minuten volgetankt. Daarom deze beter geschikt voor zwaar bouwtransport.

Laadinfrastructuur

De grootste uitdaging voor de waterstoftruck is de laadinfrastructuur. Waterstof is nog een nieuw concept in Nederland, waardoor de infrastructuur om te tanken nog niet toereikend is. Vaak zijn bouwprojecten ook op locaties waar weinig infrastructuur is voor het tanken van waterstof.

“Er zijn wel tankstations voor waterstof, maar nog niet zo heel veel. Die gaan er wel meer en meer komen de volgende jaren. Ook zijn we bezig met mobiele tankinstallaties met een waterstoftank, die je op een bouwplaats zou kunnen zetten” legt Jacobjan Vermeiden uit. Met een mobiel tankstation wordt het op bouwplaatsen heel gemakkelijk om tussentijds bij te tanken, zonder dat er veel tijd verloren gaat.

Kies ik voor elektrisch of waterstof?

Op zowel de waterstoftruck als elektrische truck kunnen bijna alle gewenste opbouwen gerealiseerd worden. Het is hierbij wel belangrijk om te weten welke truck het meest geschikt is voor welke toepassing.

Zo heeft de waterstoftruck een hoger (laad)vermogen en kortere laadtijd, waardoor deze beter geschikt is voor zwaar (bouw)transport. De elektrische truck is daarentegen ideaal voor stedelijk/ regionaal verkeer en licht bouwtransport in stedelijke gebieden.

Met een combinatie van waterstof en elektrisch kunnen aan alle transportbehoeftes inclusief gewenste opbouwen voldaan worden, volledig zonder uitstoot. Wij begrijpen dat de overstap naar zero-emissie groot is. Daarom gaat MAN samen met de klant op zoek naar de beste duurzame oplossing en verzorgt een soepele transitie.

Vraag een adviesgesprek aan
Bekijk ook
Dealer locator

Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!

Over ons

Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN. 

Werken bij MAN

Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.