Hoe toereikend zijn zero-emissie voertuigen?
Alle vragen over laden, tanken en infrastructuur beantwoord

Hoe toereikend zijn zero-emissie voertuigen?

Vraag een adviesgesprek aan
De overstap naar zero-emissie voertuigen is een grote verandering voor jouw bedrijf.

Om het voertuig zo effectief mogelijk in te zetten, is efficiënt laden/tanken van groot belang. Daar zijn nog veel vragen over. Zijn de huidige voorzieningen wel toereikend genoeg voor mijn bedrijf? En welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van laad-/tankinfrastructuur? In dit artikel gaan we in op de meest belangrijke vragen.

Waterstof

Wat is de actieradius van de waterstoftruck?

De waterstoftruck heeft een actieradius van ca. 600 kilometer. In een MAN waterstoftruck kan 56 kilo waterstof. De tank is binnen 10 tot 15 minuten volledig volgetankt. Door het snelle tanken is de uptime van een waterstoftruck hoog voor een zero-emissie voertuig en wordt het in de toekomst ook mogelijk om efficiënt langere afstanden af te leggen.

De prijsverandering van waterstof

De huidige prijzen van waterstof in Nederland kunnen oplopen tot 19 euro per kilo. Deze hoge prijzen worden verklaard doordat waterstoftrucks nieuw op de markt zijn. De vraag naar waterstof is dus nog erg laag, waardoor de aanbieders van waterstof de prijzen hoog leggen.

Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN, vertelt: “We zien dat op dit moment dat de waterstofprijzen bij de tankstations die er zijn, duur zijn. Dit zijn prijzen tot wel 18 of 19 euro per kilo. Maar wat we ook zien en horen, is dat de prijzen de komende tijd gaan dalen naar een lager niveau. Op middellange termijn zullen de prijzen naar verwachting gaan dalen naar zo’n 10 euro per kilo.”

Nu de MAN waterstoftruck op de markt is en andere merken gaan volgen, ontstaat er meer vraag en zal de prijs van waterstof ook snel dalen. Doordat de volumes groter worden, wordt de kostprijs van waterstof ook lager.

Wanneer de prijs rond de 8-10 euro per kilo ligt, zal het voor veel vervoerders interessanter gaan worden om met waterstof te rijden.


Waterstof

Waar kun je waterstof tanken?

Op het moment zijn er 12 tankstations in Nederland waar trucks waterstof kunnen tanken. Door de snelle opkomst van waterstoftrucks in Nederland zullen er steeds meer tankstations bijkomen. Zo wordt er verwacht dat dit getal volgend jaar al verhoogd wordt naar 18.

Hierbij speelt de AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) regelgeving een belangrijke rol. Het doel van deze regelgeving is om de implementatie van zero-emissie brandstoffen te versnellen door infrastructuur te verbeteren.

Volgens deze regelgeving moet er langs het TEN-T kernnetwerk minimaal om de 200 kilometer een waterstofstation zijn. Ook bij stedelijke knooppunten moet een waterstoftank aanwezig zijn. Deze regelgeving geldt voor heel Europa, waardoor het op den duur ook mogelijk wordt om de waterstoftruck te gebruiken voor langeafstandsverkeer.

Waterstof tanken bij bouwplaatsen

De waterstoftruck is uitstekend geschikt voor bouwtoepassingen door zijn hoge vermogen, grote kracht en flexibiliteit. Een obstakel hierbij is dat de bouwplaatsen in sommige gevallen niet in de buurt van waterstoftankstations liggen. Daarom worden er nu mobiele tankstations voor waterstof ontwikkeld. Deze worden op de bouwlocatie geplaatst, waardoor de uptime van de truck aanzienlijk verhoogd wordt en deze ook efficiënt in de bouw ingezet kan worden.

eTruck

Wat is de actieradius van de eTruck?

De MAN eTruck heeft een actieradius van 400-500 kilometer. De Truck heeft twee laadaansluitingen waarmee de truck opgeladen wordt met 375 kW. Daarmee is de truck binnen 2,5 uur volledig opgeladen.

In oktober 2025 wordt het MCS (Megawatt Charging System) beschikbaar. Met deze snellader wordt het voertuig binnen 45 minuten opgeladen met 750 kW.

Elektrische laadstations en eigen laadpalen

Het aantal elektrische laadstations in Nederland is de afgelopen jaren hard gegroeid. Veel van deze laadstations zijn helaas niet geschikt voor trucks, waardoor het lastig is om langere afstanden met een eTruck af te leggen.

Om elektrisch rijden te bevorderen, zijn er in de AFIR-regelgeving ook hierover duidelijke doelen gezet: vanaf eind 2025 moet om de 60 km een laadstation zijn langs de grote snelwegen.

Voor stedelijke distributie en korte afstanden is het aansluiten van een eigen laadpaal efficiënter en voordeliger. Toch is dit niet altijd zomaar mogelijk. Doordat elektrische voertuigen in opkomst zijn, is er sprake van zogeheten netcongestie. Dit betekent dat er onvoldoende capaciteit beschikbaar is op het elektriciteitsnet om elke vervoerder te voorzien van een eigen laadpaal voor vrachtwagens.

Het is daarom belangrijk om op tijd een aansluiting aan te vragen die geschikt is voor elektrische trucks. In sommige gevallen duurt dit een aantal jaar. Bij een grotere vloot elektrische voertuigen is het dus cruciaal om ver van tevoren de eerste stappen te zetten om op een efficiënte wijze elektrisch te kunnen rijden.

Koploper in duurzaam transport

Wat is de beste duurzame oplossing voor jouw transportbehoefte? Kijk samen met ons naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. Elektrisch, waterstof of toch diesel?

Lees meer over duurzame oplossingen

Is zero-emissie nu geschikt voor mij?

Rijden met zero-emissie voertuigen brengt de nodige uitdagingen met zich mee. De actieradius en tank/laadmogelijkheden zijn beperkter dan bij traditionele dieselvoertuigen. Voor stedelijke distributie, bouwverkeer of regionaal vervoer kan een eTruck of waterstoftruck nu al een efficiënte en duurzame oplossing zijn. Vooral in gevallen waarbij het rijden met een zero-emissie voertuig noodzakelijk wordt, zoals bij zero-emissiezones en bepaalde bouwprojecten.

De ontwikkeling van infrastructuur voor zero-emissie voertuigen is veelbelovend. De ontwikkelingen gaan snel, waardoor het over een aantal jaar ook mogelijk wordt om lange afstanden te rijden met zero-emissie voertuigen.

Op dit moment is langeafstandsverkeer of internationaal vervoer nog een grotere uitdaging en is zero-emissie nog niet altijd toereikend genoeg. MAN biedt daarom ook de zuinigste dieseltrucks aan. Deze voldoen aan de laagst mogelijke VECTO-norm. Dit zorgt ervoor dat de dieselvoertuigen minder brandstof verbruiken, zuiniger rijden en dus ook minder uitstoten. Vanaf 2026 zal de VECTO-score van de vrachtwagen ook invloed gaan hebben op de vrachtwagenheffing die de vervoerder moet betalen. Met een schoner dieselvoertuig bespaar je kosten en rijd je efficiënter.

Vraag een adviesgesprek aan
Bekijk ook
Dealer locator

Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!

Over ons

Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN. 

Werken bij MAN

Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.