eTGE – Alles over elektrisch rijden met een bestelwagen
Elektrisch rijden is de toekomst. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid gaan hard, ook binnen de logistiek. In Nederland werkt de overheid hard aan het omlaagbrengen van de nationale broeikasgasuitstoot vanwege het Europees klimaatakkoord. Daarom starten grotere gemeentes binnenkort al met het instellen van emissievrije zones. Op den duur zullen alle gemeentes daarin volgen. Zeker wanneer u werkzaam bent in zero-emission zones kan dit nu al van grote invloed zijn op uw onderneming. Door tijdig over te stappen op elektrisch rijden, bent u voorbereid op de nieuwe standaard in de toekomst.
Ga snel naar:
Wat zijn zero-emissiezones?

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 Nederlandse steden een zero-emissiezone voor stadslogistiek hebben ingevoerd. Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten zero-emissie zijn aan de uitlaat om een zero-emissiezone in te mogen rijden.
- Bestel- en vrachtauto’s die al rondrijden in zero-emissiezones moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.
- Bestelauto’s van euroklasse 4 hebben geen roetfilter en hebben geen toegang tot zero-emissiezones.
- Bestelauto’s met minimaal Euroklasse 5 hebben tot en met 31 december 2026 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek.
- Bestelauto’s met minimaal Euroklasse 6 hebben tot en met 31 december 2027 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek.
Het doel van deze zero-emissiezones is om de CO2-uitstoot in binnensteden drastisch te verminderen. De stad wordt dan als het ware schoon en duurzaam bevoorraad. Het maakt steden prettiger om in te wonen en het haalt de schadelijke uitstoot van gassen en fijnstof naar beneden. Stedelijk verkeer is namelijk de belangrijkste bron van luchtverontreiniging die mensen direct inademen.
Om het voor ondernemers (ook de kleinere ondernemers) haalbaar te maken om hieraan te voldoen:
- Moet een stad 4 jaar van tevoren aankondigen dat ze een zero-emissiezone worden.
- Moeten er voldoende laadpalen komen.
- Kunt u als ondernemer rekenen op belastingvoordelen en subsidies om de aanschaf van een elektrische bestelwagen te bekostigen.
Subsidies elektrische bestelwagen
Met de MAN eTGE bereidt u zich voor op de toekomst. Omdat de bedrijfswagen geen emissie uitstoot, kunt u nu en in de jaren die gaan komen gewoon overal blijven rijden. De overheid stimuleert elektrisch rijden en ondersteunt ondernemers die kiezen voor elektrische distributie met verschillende aantrekkelijke belastingvoordelen en subsidies. Deze voordelen zijn speciaal bedoeld voor bedrijfswagens tot 3,5 ton toelaatbaar totaalgewicht.
Subsidie op de eTGE: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Als ondernemer kunt u gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) op een nieuwe elektrische bestelwagen. Deze subsidie is op de eTGE bij zakelijk rijden altijd van toepassing. Hij geldt namelijk bij de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bedrijfswagen met voertuigclassificatie N1/N2 (grijs/zakelijk kenteken).
De hoogte van deze subsidie bedraagt 10% van de netto prijs van een nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum van € 5.000,-. Om de subsidie aan te vragen dient u aan een paar extra voorwaarden te voldoen:
- Het koop- of leasecontract is afgesloten ná 1 januari 2021.
- Wanneer u de subsidie aanvraagt, staat de elektrische bedrijfswagen nog niet op uw naam geregistreerd.
- De nieuwe eTGE moet minstens 3 jaar op uw bedrijf geregistreerd blijven staan.
- Vraag deze subsidie op tijd aan, want ieder jaar heeft dit subsidiebudget van de overheid een maximum.
Download hier de factsheet van RVO met verdere tips en uitleg over de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).
Subsidie op de eTGE: Milieu Investeringsaftrek (MIA)
De MIA (Milieu investeringsaftrek) is er voor de ondernemer die investeert in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. De MIA is vanuit de Belastingdienst beschikbaar voor volledig elektrische bestelauto’s in de de N1- of N2- categorie. Dit is op de eTGE dus altijd van toepassing.
Om de subsidie aan te vragen dient u aan een paar extra voorwaarden te voldoen:
- De subsidie is maximaal 45%, minus een drempel van € 11.000.
- Het belastingvoordeel kan daardoor netto oplopen tot wel 12%.
- Binnen 3 maanden na aankoop dient de aanvraag ingediend te worden bij RVO.
- U verwerkt de MIA in de belastingaangifte op basis van de verwerking van de aanvraag bij RVO. Vervolgens buigt de Belastingdienst zich over uw aangifte, indien nodig ondersteund door een advies van RVO.
- Vraag deze subsidie op tijd aan, want ieder jaar heeft dit subsidiebudget van de overheid een maximum.

Op een bakwagenchassis of trekker die behoort tot de Europese voertuigcategorie N2 of N3 geldt naast de 45% MIA op het elektrische voertuig nog een willekeurige afschrijving voor 75% van de investering. Dat kan op een moment dat u zelf bepaalt en het levert een liquiditeits- en rentevoordeel op. Dit is naast de MIA een Vamil regeling.
MIA/Vamil subsidie aanvragen :

Extra lokale regelingen
In verschillende provincies en gemeenten in Nederland zijn naast de landelijke regelingen nog extra subsidies en regelingen beschikbaar. Zo kunnen ondernemers in Gelderland bij de aanschaf of lease van een elektrische bestelauto een subsidie van € 4.000,- ontvangen, voor maximaal 7 bestelauto’s. Verder is het in veel plaatsen en gemeenten mogelijk subsidie aan te vragen voor een laadpaal of kan zelfs een gratis laadpaal worden aangevraagd.
BPM en MRB
Tenslotte zijn volledig elektrische voertuigen vrijgesteld van belasting op aanschaf tot en met 2024 (red. de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM) en de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Meer informatie over deze vrijstelling voor volledig elektrische voertuigen en plug-in hybrides is te vinden op de specifieke pagina's over BPM en MRB.
Kortom, met de eTGE:
- Bent u voorbereid op de toekomst;
- Bespaart u kosten bij de aanschaf en het rijden van een elektrische bestelwagen;
- Heeft u na 4 jaar (ten opzichte van de dieselvariant TGE) de aanschafkosten weer terug bespaard!
Veelgestelde vragen over elektrisch rijden met de eTGE

Wat kost een eTGE?
De prijs van een eTGE hangt af van vele factoren, waaronder de gekozen samenstelling. Wij leveren altijd bedrijfswagens op maat, volledig afgestemd op uw wensen en uw bedrijfstak. Om een nauwkeurige prijsopgave te krijgen, kunt u daarom het beste contact opnemen met een MAN dealer bij u in de buurt. Zij gaan graag met u rond de tafel over uw specifieke wensen. Bovendien kan de MAN Dealer u adviseren over alle subsidies en regelingen die voor uw situatie van toepassing zijn. Op die manier krijgt u inzicht in een nettoprijs.
Hoe duurzaam is elektrisch rijden nu echt?
We krijgen vaak de vraag hoe duurzaam elektrisch rijden nu écht is. De duurzaamheid van een elektrische bestelwagen is inderdaad minder zwart/wit dan het lijkt.
De grootste verduurzaming bij aanschaf van een elektrische bestelwagen is natuurlijk dat er geen CO2-uitstoot is tijdens het rijden. Dit in tegenstelling tot een benzine- of dieselwagen met een verbrandingsmotor en uitlaat.
Daarbij moet natuurlijk wel gezegd worden dat de productie van elektrische bestelwagens (en dan met name de accu) net zo – of misschien wel meer - milieubelastend is als de productie van een benzine- of dieselauto. Omdat een elektrische bestelwagen tijdens het rijden daarentegen geen CO2 uitstoot, is die uitstoot na een x-aantal gereden kilometers als het ware weer ‘gecompenseerd’. Onderaan de streep is uit onderzoek van TNO bewezen dat een elektrische wagen nog altijd 3 tot 4x minder uitstoot veroorzaakt dan een benzine- of dieselwagen.
Iedere bestelwagen produceert fijnstof. Het grootste deel daarvan wordt veroorzaakt door slijtage aan remmen en banden. Dit is dus ook zo bij een elektrische wagen. Toch slijten die onderdelen bij elektrische bestelwagens doorgaans minder snel door het regenereren (het afremmen op de elektromotor). Onderaan de streep veroorzaakt een elektrische bestelwagen 25-40% minder fijnstof dan een bezine- of dieselwagen.
Wat ook meeweegt is dat elektriciteit lang niet altijd duurzaam wordt opgewekt in Nederland. Het is zeker waar dat een bepaald percentage energie wordt opgewekt door wind- en zonne-energie. Het grootste deel van onze elektriciteit wordt echter nog altijd opgewekt met kolen- en gascentrales. U zou dus kunnen overwegen zonnepanelen aan te schaffen voor het opladen van de eTGE, of elektriciteit afnemen bij een aanbieder die groene stroom biedt.
Meer weten? Lees dit artikel van de ANWB.
Wat is de actieradius van de eTGE?
De MAN eTGE beschikt volgens WLTP over een actieradius tot 115 km met een volledig opgeladen accu. In principe moet u bij het gebruik van een elektrisch voertuig rekening houden met de actieradius en voldoende reserve incalculeren.
De eTGE is speciaal ontwikkeld voor stedelijke distributie. Wij adviseren voor de eTGE daarom een inzetgebied met een dagelijks gemiddeld af te leggen afstand van ca. 60 - 80 km. Het voertuig is daarmee ideaal voor ritten in de stad met veel stop-and-go-verkeer. In die situatie kan de hoge energie-efficiëntie van de eTGE volledig worden benut.

Hoe kan ik de eTGE opladen?
De eTGE is overal oplaadbaar:
- Aan een DC-snellaadpaal (gelijkstroom).
- Aan een 230V stopcontact.
Hoe lang duurt het opladen van de eTGE?
De accu van de eTGE is in minder dan vijfenhalf uur volledig opgeladen (5:20 uur). Maakt u gebruik van een CCS snellader (40kW)? Dan is de accu in 45 minuten al voor 80% opgeladen.
Wat kost het opladen van de eTGE?
In onderstaande tabel van ANWB wordt uitgegaan van een gemiddelde elektrische bestelwagen met een praktijkverbruik van 15,3 kWh per 100 kilometer.
Waar opladen? |
Kosten per km |
|
€ 0,07 |
|
€ 0,10 |
|
€ 0,13 |
|
€ 0,10 |
Meer gedetailleerde informatie vindt u in dit artikel van ANWB.
Hoe vind ik de dichtstbijzijnde laadpaal wanneer ik onderweg ben?
De MAN eTGE beschikt standaard over het infotainmentsysteem MAN Media Van Navigation. Het navigatiesysteem in de eTGE toont u automatisch het dichtstbijzijnde tankstation met laadmogelijkheid voor uw elektrische bestelwagen.
Let er wel op dat afhankelijk van de exploitant van de laadpaal een speciale laadkaart of app nodig kan zijn om uw eTGE te kunnen opladen. Daarom is het zinvol om voor gebruik zorgvuldig te informeren naar de dichtstbijzijnde geschikte laadpaal voor uw voertuig.
Adviesgesprek aanvragen
Welk rijbewijs heb ik nodig om een elektrische bestelbus te rijden?
Normaliter moet u voor het rijden van een elektrische bestelwagen in het bezit zijn van een C-rijbewijs.
Sinds januari 2023 is het toegestaan een elektrische bestelbus tot 4.250 kg te besturen met B-rijbewijs. Boven 4.250 kg heb je een C-rijbewijs nodig.
- De bestelwagen moet een volledig elektrische aandrijving hebben.
- Het voertuig moet zijn ingericht voor goederenvervoer.
- Er mag geen aanhangwagen achter hangen.
- Het voertuig wordt uitsluitend ingezet in Nederland.
- Het kenteken moet zijn opgenomen in een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opgesteld en beheerd register.
- De bestuurder moet een aanvullende rijopleiding volgen van tenminste 5 uur. De gegevens van de chauffeur worden vastgelegd in het RVO-register.
- Het bedrijf waar de chauffeur in dienst is, moet meedoen aan Green Deal Zero Emission Stadslogistiek, en zo ook opgenomen zijn in het RVO-register.
De reden voor deze uitzondering is dat de overheid (met het oog op de zero-emission zones) de aanschaf van elektrische bestelwagens wil stimuleren. Omdat elektrische bestelwagens door de zware accu al snel een stuk zwaarder wegen dan hun benzine- of dieseltegenhanger, werd aangedrongen op deze uitzondering. Wanneer de proef positief verloopt, is de kans zeer aannemelijk dat deze regel definitief wordt.
Kan ik een trekhaak monteren achter de MAN eTGE?
Nee, het monteren van een trekhaak is niet toegestaan. Dit heeft vooral te maken met het ontwerp van een elektrische bestelwagen. Allereerst is een elektrische bestelwagen een stuk zwaarder dan een bestelwagen op diesel. Dat komt vooral door de zware accu. Als je er dan ook nog een aanhanger of boedelbak achter hangt, heeft dit een negatief effect op de actieradius.
Ook is het remsysteem van de eTGE zo ontwikkeld dat het werkt als een soort dynamo. Tijdens het remmen wordt energie opgeslagen. Het loslaten van het rempedaal zorgt dus voor een remmende werking, wat gevaren op kan leveren zodra er een aanhanger achter de elektrische bestelwagen hangt.

Hoeveel laadruimte heeft de MAN eTGE?
Met de eTGE levert u niets aan laadruimte in. De eTGE biedt u tot 10,7m³ ruimte voor kisten, planken, apparaten en meer. U kunt dus op net zoveel laadruimte rekenen als bij de diesel variant (TGE).
Elektrische bakwagen
De MAN eTGE als chassis-cabine met robuuste laadbak, wordt compleet afgeleverd vanuit de fabriek. De Duitse carrosseriebouwer Spier heeft een speciaal subframe ontwikkeld voor de opbouw, die mede daardoor naadloos aansluit op de carrosserie van de eTGE. De carrosserie van de eTGE wordt hierdoor mooi gelijkmatig belast, wat de wegligging ten goede komt. Hierbij is gekozen voor de beste, licht isolerende materialen en voor hang- en sluitwerk van de hoogste kwaliteit. Strenge Arbo-eisen zijn in acht genomen, met als gevolg dat de laadruimte, met een volume van 13,5 kuub en een inwendige hoogte van twee meter, zich veilig laat bedienen.
Optioneel is er ook een uitvoering leverbaar met een inwendige hoogte van 2,20 meter en laadvolume van 15 m3.
De achterdeuren zijn eenvoudig vast te zetten en de chauffeur kan een trap uitklappen die een veilige toegang tot de laadruimte onder alle omstandigheden garandeert.
Hoe krachtig is de elektromotor van de MAN eTGE?
De elektrische aandrijving van de eTGE is een echte krachtpatser: vanaf het begin levert hij volledige trekkracht en wordt vlot op snelheid gebracht. Met geluidsoverlast hoeft u geen rekening te houden bij onze elektromotor. Zelfs niet als het volledige vermogen van 100 kW (136 pk) en 290 Nm koppel wordt aangesproken. Traploos versnelt de MAN eTGE elektromotor tot zijn topsnelheid van 90 km/h.

Wordt er energie teruggewonnen tijdens het rijden?
Jazeker! De elektromotor van uw eTGE werkt in elke uitrijfase, zoals bij bergafwaarts rijden of tijdens het remmen, als een dynamo. De accu wordt bijgeladen door omzetten van de bewegingsenergie in elektrische stroom. Dit proces wordt recuperatie genoemd.
Hoe hard kan de MAN eTGE rijden?
De eTGE heeft een maximumsnelheid van 90 km/uur. Ideaal voor stedelijke distributie.
Is direct rijden mogelijk?
Direct rijden is zeker mogelijk. U ontvangt een uitgebreide training, zodat u het beste uit de MAN eTGE kunt halen.
Hoe lang krijg ik garantie op de eTGE?
- U krijgt 5 jaar volledige garantie op de eTGE.
- En 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu.

Welke assistentiesystemen zitten er in de eTGE?
De MAN eTGE is standaard voorzien van alle belangrijke assistentiesystemen:
Noodstop
Het geavanceerd noodstopsysteem1 waarschuwt de bestuurder als de MAN eTGE een obstakel nadert en de bestuurder niet of te laat daarop reageert. Het systeem initieert automatisch een noodstop bij direct gevaar voor een ongeval (t/m 30 km/u).
Zijwindassistent
De zijwindassistent1 houdt de MAN eTGE veilig op de rijbaan wanneer er zijwind is of wanneer de weg aan één kant helt.
Lane Guard
Het actieve Lane Guard System1 registreert wanneer het voertuig onbedoeld het rijspoor verlaat. In voorkomend geval houdt het systeem het voertuig met gericht tegensturen in het geplande rijspoor. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij een snelheid van 65 km/h en functioneert zelfs bij slecht zicht en duisternis.
Achteruitrijcamera
De achteruitrijcamera1 ondersteunt de bestuurder tijdens het inparkeren en helpt de bestuurder om botsingschade te voorkomen. Op het 8-inch kleurendisplay heeft de bestuurder tijdens het achteruitrijden goed zicht op het gebied achter het voertuig.
Hellingassisten
De hellingassistent1 biedt automatische hulp bij het starten op hellingen, wat het terugrollen van het voertuig voorkomt.
Grootlichtassistent
De grootlichtassistent1 detecteert de voertuigen die voor u rijden, u tegemoet komen en dimt automatisch voordat ze worden verblind.
Vermoeidheidsassistent
De vermoeidheidsassistent1 detecteert afwijkingen van het normale rijgedrag die wijzen op tekenen van vermoeidheid en adviseert de bestuurder door middel van een akoestisch en visueel signaal om een pauze in te lassen.
Flankbescherming
De flankbeschermingsassistentie1 biedt tot 30 km/u een volledig 360°-zicht en toont mogelijke botsgevaren in de voorgenomen rijrichting. Dit gebeurt via het voertuigdisplay. Bovendien bewaken 16 ultrasoonsensoren continue rondom het voertuig de afstand tot obstakels. Met een akoestisch signaal waarschuwt het flankbeschermingssysteem de bestuurder zodra zijn eTGE te dicht bij een obstakel komt.
Kortom: waarom kiezen voor de elektrische MAN eTGE bestelwagen:
- Door over te stappen op een elektrische bestelwagen bereidt u zich voor op de toekomst.
- Het is zelfs noodzakelijk wanneer uw werkregio heeft aangegeven een zero-emissiezone te worden.
- Met zijn 115 km actieradius is de eTGE dé absolute koploper onder de elektrische bestelwagens met deze afmetingen en laadruimte.
- U kunt de eTGE overal opladen: aan snellader, maar ook aan een normaal stopcontact.
- Direct rijden is mogelijk.
- Met zijn maximumsnelheid van 90 km/uur is de eTGE ideaal voor stedelijke distributie.
- U heeft net zoveel laadruimte (10,7 m3) als bij de diesel bestelwagen.
- De eTGE is af te stemmen op uw wensen.
- U krijgt 5 jaar volledige garantie op de eTGE en 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu.
