
De nieuwe MAN Lion’s City 18 E is de ideale keuze voor drukke routes. Met een lengte van 18 meter kan de elektrische gelede bus tot 120 passagiers veilig, comfortabel en zonder lokale emissies naar hun bestemming brengen.
Meer vermogen en veiligheid
De twee elektromotoren die de tweede en derde as aandrijven geven de emissievrij rijdende gelede bus meer dan genoeg vermogen voor het rijden in stads- en streekverkeer. In tegenstelling tot elektromotoren die dicht bij de wielnaven zijn geplaatst, zijn deze bij de aangedreven assen geplaatste motoren makkelijker toegankelijk en hebben ze een eenvoudiger ontwerp. De innovatieve constructie brengt minder onderhoud en een lagere TCO met zich mee. De twee aangedreven assen zijn elektronisch gesynchroniseerd waarbij het aandrijfkoppel selectief kan worden verdeeld over de assen wanneer nodig. Dit helpt ook om de wegligging van de gelede bus te verbeteren, omdat de rijstabiliteit en daarmee het veiligheidsniveau verhoogd worden. Dit gecombineerd met het actieve knikhoek controlesysteem zorgt ervoor dat kritieke situaties zoals scharen kunnen worden voorkomen.
De twee aangedreven assen zijn ontworpen om een maximale hoeveelheid energie terug te kunnen winnen tijdens het remmen. Door het hogere recuperatieniveau is de elektrische gelede bus altijd zeer efficiënt, ongeacht de rijstijl van de chauffeur of de rijomstandigheden. De MAN Lion’s City 18 E produceert de volledig elektrische aandrijflijn maximaal 480 kW, meer dan voldoende onder alle omstandigheden. De energie hiervoor komt uit de modulaire batterijen met een geïnstalleerd vermogen van 640 kWh. MAN maakt gebruik van de lithium-ion (NMC) batterijceltechnologie uit de modulaire kit van de Volkswagen Groep. De batterijen hebben een intelligent temperatuurbeheersysteem dat is geoptimaliseerd voor gebruik in stads- en streekbussen. Dit systeem zorgt ervoor dat de batterijen altijd direct en goed presteren, ongeacht de tijd van het jaar. De MAN Lion’s City 18 E heeft een voor dit type bus opmerkelijk grote actieradius.
Acht batterypacks op het dak
Op het dak van de gelede bus bevinden zich in totaal acht batterypacks. De bevestiging op het dak heeft als voordeel dat de batterijen zich ver van de aanrijdingsgevoelige delen van de bus bevinden. Door de positie op het dak zijn ze ook makkelijker te onderhouden. De batterijen worden geladen via een Combined Charging System (CCS). Met een gemiddeld laadvermogen van 100 kW en een maximaal vermogen tot 150 kW kan de gelede bus in minder dan vier uur volledig worden opgeladen.
De MAN Lion's City E is ook leverbaar als 12 meter versie.

.
120 passagiers vervoeren
De elektrische aandrijflijn heeft ook een voordelig effect op de interieurruimte. Dit omdat de traditionele ruimte voor motor en koelersysteem volledig als interieurruimte gebruikt kan worden. Dit gaf de ontwikkelaars alle ruimte om de achterkant van de bus te optimaliseren. Daar is optimaal gebruik van gemaakt met onder meer een aangename verlichting en vier extra zitplaatsen achterin. De 12-meter bus was al zodanig ingericht en dit wordt zeer gewaardeerd door passagiers. De 18 meter versie van de Lion’s City E kan tot 120 passagiers vervoeren. De alternatieve aandrijving van de elektrische MAN bus maakt een toelaatbaar gewicht tot 30 ton mogelijk.

.
Innovatief design
Het innovatieve interieur en de geavanceerde technologie zijn niet de enige belangrijke eigenschappen van de volledig elektrische MAN Lion’s City E. Ook het exterieurdesign slaat een goed figuur in het stads- en streek verkeer. De bus heeft een geavanceerd, eigentijds 'smart edge'-ontwerp met een dynamische flair. De jury van het iF International Forum heeft in 2020 dan ook niet voor niets de elektrische MAN-bus bekroond met de iF Gold Award.

.
Niet alleen in de stad komt de Lion City E goed tot zijn recht. Ook voor routes in de buitengebieden is de 100% elektrische bus uitstekend inzetbaar.
