Eigen laadpaal voor vrachtwagens
Begin op tijd en houd rekening met netcongestie
Steeds meer transporteurs investeren in elektrische voertuigen om hun CO₂-uitstoot te verlagen en zich voor te bereiden op zero-emissiezones. Maar die investering komt pas écht tot zijn recht als je de laadinfrastructuur goed op orde hebt. En precies daar wringt het steeds vaker: netcongestie zorgt op veel plekken voor flinke vertragingen. Wie zijn elektrische vloot straks zonder zorgen wil kunnen inzetten, doet er verstandig aan om nú al werk te maken van de eigen laadinfrastructuur.
Eigen laadpalen aanvragen
Wat veel bedrijven onderschatten, is hoe lang het traject van aanvraag tot ingebruikname van een laadpaal kan duren. Zeker als je extra netcapaciteit nodig hebt. In steeds meer regio’s is er sprake van netcongestie. In sommige gebieden zijn de wachttijden inmiddels opgelopen tot meerdere jaren.
Subsidie voor laadpalen: SPRILA
Wil je investeren in laadpalen voor elektrische vrachtwagens? Met de SPRILA-subsidie (Subsidieregeling Publiek en Privaat Laadinfrastructuur) krijg je tot 30% van de investeringskosten vergoed, met een maximum per laadpunt. Deze regeling geldt voor zowel publieke als private laadlocaties, zolang deze maar toegankelijk zijn voor derden. Perfect als jij je vloot wilt verduurzamen of een laadplein voor zware voertuigen wilt realiseren. Zo maak jij de overstap naar elektrisch transport niet alleen groener, maar ook voordeliger.
Benieuwd of jouw project in aanmerking komt? Check de actuele voorwaarden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) of neem contact met ons op voor advies
Wat is netcongestie?
Netcongestie betekent dat er onvoldoende capaciteit beschikbaar is op het elektriciteitsnet om extra stroom te transporteren. Dit wordt veroorzaakt door de toenemende vraag naar elektriciteit; bijvoorbeeld door de groei van elektrische auto’s en vrachtwagens.
Het gevolg? Het elektriciteitsnet raakt vol waardoor het niet meteen mogelijk is om nieuwe aansluitingen aan te vragen. Ook het verzwaren van bestaande aansluitingen wordt beperk
Waar in Nederland is er sprake van netcongestie?
Bijna heel Nederland is momenteel ‘rood’. Dit betekent dat er onvoldoende capaciteit op het elektriciteitsnet is, waardoor er een wachtrij is.
Voor bedrijven die laadpalen voor elektrische vrachtwagens willen aanleggen, is dat een groot knelpunt. Laden van trucks vraagt namelijk om forse vermogens, vaak veel groter dan wat bedrijven gewend zijn voor hun bestaande aansluitingen.
Benieuwd wat de actuele situatie in jouw regio is? Bekijk het hier.
Waarom eigen laadpalen voor vrachtwagens aanleggen?
Het aantal publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens blijft hard stijgen. Laden via openbare laadpunten is handig onderweg, maar geen structurele oplossing. Met eigen laadpalen bepaal je zelf wanneer je laadt, en ben je niet afhankelijk van lange wachttijden.
Met eigen elektrische laadpalen kunnen voertuigen optimaal ingezet worden. Door ‘s nachts (of op momenten waarom voertuigen niet in gebruik zijn) te laden, gaat er geen kostbare tijd verloren. De elektrische vloot heeft hierdoor een zo hoog mogelijke beschikbaarheid.
Laden via het publieke netwerk is doorgaans duurder dan laden via je eigen infrastructuur. Door slim om te gaan met tussentijdse oplaadmomenten bespaar je structureel kosten, zeker bij grote vloten.
Eigen laadinfrastructuur kan zo ontworpen worden dat het meegroeit met je wagenpark. Zo ben je voorbereid op uitbreiding van de vloot in de toekomst.
Bereid je op tijd voor
Door de huidige netcongestie is het dus cruciaal om op tijd voor te bereiden, ook als je nu nog geen elektrische truck gaat aanschaffen. Veel transporteurs zijn momenteel in een transitiefase naar elektrisch vervoer, mede door de invoering van zero-emissiezones. Maar als je pas later begint met het aanvragen van een netverzwaring, loop je het risico dat je laadinfrastructuur niet op tijd gereed is.
Benieuwd wat in jouw situatie de slimste oplossing is? Neem contact op voor een advies op maat
DC en MCS laden
Bij DC-laden (CCS snelladen) wordt de stroom buiten het voertuig al omgevormd naar gelijkstroom. Daardoor kan de energie veel sneller en direct naar de accu.
Vermogens van 40 kW tot 375 kW
eTruck binnen 2 uur volladen
Ideaal voor snel of tussentijds (in de pauze van de chauffeur) te laden
DC-laders vragen een zware netaansluiting
MCS: Laden in 30 tot 45 minuten
Dankzij Megawatt Charging (750 kW) kunnen trucks razendsnel worden opgeladen. Het systeem laadt trucks binnen 30- tot 45 minuten op, waardoor het laden binnen de verplichte rustpauze valt. MCS laden kan op dit moment in Nederland bij Milence in Zwolle.
AC laden
AC laden is gebruikelijk voor personenauto's met een snelheid tot 22 kW. Vanwege de lage laadsnelheid is dit niet ideaalvoor elektrische vrachtwagens met een hoge accucapaciteit met een hoge actieradius. Daarom kiezen wij voor DC laden met de CCS of MCS laadaansluiting.
Laadinfrastructuur is key
Elektrisch transport vraagt om meer dan alleen een nieuwe truck. Zonder laadinfrastructuur staat je vloot stil. En door netcongestie kun je niet wachten tot het laatste moment.
MAN denkt met je mee. Samen kijken we naar jouw inzet, locatie en planning. Zo zorgen we dat jouw elektrische vrachtwagens straks niet alleen klaar staan, maar ook écht kunnen rijden.
Benieuwd of elektrisch rijden voor jouw bedrijf een slimme keuze is? Vul onze keuzehulp in en ontvang direct gratis advies.
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.