MAN Waterstof
Om dichterbij een toekomst te komen met zero-emissie transport, voegt MAN een nieuw voertuig aan het duurzame assortiment toe: de MAN hTGX waterstoftruck. Waterstof is een veelbelovende duurzame brandstof die zij aan zij zal werken met de elektrische voertuigen. Met de groeiende emissievrije mogelijkheden en constante innovaties kunnen we aan alle transportbehoeftes voldoen.
Wat is waterstof?
Waterstof (H2) is het meest voorkomende element in het universum en kan worden gewonnen uit verschillende bronnen, zoals water en aardgas. Het is een kleurloos en geurloos gas. Deze schone, efficiënte en duurzame energiedrager kan worden gebruikt voor diverse toepassingen, waaronder transport.
Om waterstof te maken, is energie nodig. Waterstof neemt een deel van die energie op. Bij de verbranding van de waterstof in de waterstofmotor, wordt de energie vrijgegeven. Het is hierdoor 100% emissievrij.
Waterstof is een veelbelovende emissievrije brandstof en heeft veel voordelen ten opzichte van diesel. Voor veel toepassingen kan waterstof een goed alternatief zijn voor elektrische voertuigen.
Waterstofvoertuigen stoten net als elektrische voertuigen geen schadelijke emissies uit. Hierdoor is het een duurzaam alternatief voor traditionele dieseltrucks. Het enige bijproduct van een waterstofverbrandingsmotor is waterdamp. Er komt geen CO2-uitstoot vrij, waardoor het bijdraagt aan een duurzaam en schoon milieu.
Zulke alternatieven zijn hard nodig; in 2030 moeten vrachtwagens 45% minder uit gaan stoten. Het verduurzamen van de dieseltruck is niet voldoende. Er zijn andere volledig emissievrije oplossingen nodig. Waterstoftrucks en elektrische trucks zijn hierdoor de toekomst.
Waterstof is zeer energiedicht; het kan meer energie opslaan dan andere stoffen op aarde. Dit betekent dat het een grote hoeveelheid energie kan leveren per eenheid gewicht. Dit maakt het zeer geschikt voor transportdoeleinden, met het zware transport in het bijzonder.
Waterstoftrucks zijn zeer geschikt voor zwaar transport en speciale toepassingen, zoals in de bouw. De waterstoftruck is bijvoorbeeld geschikt voor transportbehoeftes waarbij een specifieke configuratie nodig is of waarbij er geen ruimte is voor de accu's op het chassis.
Een groot voordeel is de snelheid waarmee de voertuigen worden bijgetankt. In tegenstelling tot elektrische voertuigen, die vaak een langere oplaadtijd hebben, kunnen waterstofvoertuigen binnen 10-15 minuten volledig volgetankt worden.
Een van de grote uitdagingen van elektrische trucks is de laadinfrastructuur. In regio’s waar er al voldoende waterstof tankmogelijkheden beschikbaar zijn, is de MAN hTGX een goed alternatief. Daarnaast geeft waterstoftruck meer flexibiliteit dan bij een elektrisch voertuig door snelle inzetbaarheid en korte tanktijden. Bij komend voordeel is het hoge laadvermogen van de de hTGX.
Hoe zero-emissie is waterstof?
Waterstof wordt beschouwd als een volledig emissievrije brandstof. Voor de productie van waterstof is energie nodig, maar deze energie wordt ook weer opgeslagen. In de waterstofverbrandingsmotor komt de waterstof in aanraking met zuurstof, waardoor er een reactie ontstaat en de waterstof weer omgezet wordt in water(damp). Bij dit proces komt energie vrij, waarmee het voertuig aangestuurd wordt.
Het enige bijproduct van waterstof is dus waterdamp. Met een uitstoot van minder dan 1 gram CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria voor een ‘zero-emission vehicle’ volgens de CO2-wetgeving van de EU.
Dit betekent dat waterstofvoertuigen geen schadelijke uitstoot produceren tijdens het rijden, waardoor ze een belangrijke rol spelen in het verminderen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Bovendien kan waterstof worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, waardoor het potentieel voor emissievrije mobiliteit nog verder wordt vergroot.
MAN Waterstoftruck
Waterstofvrachtwagens zijn een van de meest veelbelovende zero-emissieoplossingen voor het wegtransport. MAN is de eerste fabrikant op de markt die een truck met een waterstofverbrandingsmotor introduceert. Bij MAN hebben we al tientallen jaren ervaring met het gebruik van waterstof als brandstof. De nieuwe waterstoftruck is dan ook een combinatie van alle innovaties en beproefde truckseries die MAN te bieden heeft.
De MAN hTGX is perfect inzetbaar in bijvoorbeeld de bouw, ECO-Combi (LZV), gevaarlijke stoffen (ADR), bouw/infra, silo & tank, RMO, agri en zwaar transport. De infrastructuur wordt steeds verder uitgebreid, waardoor de waterstoftruck in de toekomst een nog bredere inzet krijgt.
De nieuwe hTGX:
Bevat een krachtige H45 waterstofmotor en levert 520 pk en 2500 Nm
Is voorzien van de geautomatiseerde MAN TipMatic versnellingsbak
Heeft een actieradius van ca. 600 km
Is volledig volgetankt in 10-15 minuten
Is verkrijgbaar in een 6x2 en 6x4 trekkeruitvoering
Onze specialisten geven je graag een introductie over waterstof!
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.