Wat is waterstof?
Alles over waterstof voor vrachtwagens
Om dichterbij een toekomst te komen met zero-emissie transport, heeft MAN een nieuwe truck toegevoegd aan het duurzame assortiment: de MAN hTGX waterstoftruck. Deze vrachtwagen op waterstof is een belangrijke aanvulling op het bestaande aanbod duurzame voertuigen.
Ga meteen naar:
- Hoe werkt waterstof?
- Waterstof verbrandingsmotor en waterstof brandstofcel
- Wat zijn de voordelen van waterstof?
- Wanneer kiezen voor waterstof?
- Hoe zero-emissie is waterstof?
- MAN eTruck
- Veelgestelde vragen
Hoe werkt waterstof?
Waterstof (H2) is het meest voorkomende element in het universum en kan worden gewonnen uit verschillende bronnen, zoals water en aardgas. Het is een kleurloos en geurloos gas. Deze schone, efficiënte en duurzame energiedrager kan worden gebruikt voor diverse toepassingen, waaronder transport. Hoe werkt waterstof precies als brandstof?
Om waterstof te maken, is energie nodig, bijvoorbeeld uit wind of zon. Waterstof neemt een deel van die energie op. In de waterstofverbrandingsmotor komt de waterstof in aanraking met zuurstof, waardoor er een reactie ontstaat en de waterstof weer omgezet wordt in water(damp). Bij dit proces komt energie vrij, waarmee een waterstoftruck aangestuurd wordt.
Benieuwd of waterstof geschikt is voor jouw transportbedrijf?
Waterstof verbrandingsmotor en waterstof brandstofcel
Waterstoftrucks kunnen op twee manieren worden aangedreven: via een verbrandingsmotor of via een brandstofcel
Een waterstofverbrandingsmotor lijkt het meest op een dieselmotor. Waterstof in de motor, waar het in contact komt met zuurstof. Tijdens deze reactie ontstaat warmte en mechanische energie, zonder CO₂-uitstoot.
Naast de verbrandingsmotor bestaan er ook brandstofcellen op waterstof. In dat geval wordt waterstof elektrochemisch omgezet in elektriciteit. Deze elektriciteit voedt vervolgens een elektromotor.
Wat zijn de voordelen van waterstof?
Waterstof is een veelbelovende emissievrije brandstof en is in veel situaties een goed alternatief voor diesel of elektrisch.
Waterstofvoertuigen stoten net als elektrische voertuigen geen schadelijke emissies uit en is daarmee volledig zero-emissie. Hierdoor is het een duurzaam alternatief voor traditionele dieseltrucks. Het enige bijproduct van een waterstofverbrandingsmotor is waterdamp. Er komt geen CO2-uitstoot vrij, waardoor het bijdraagt aan een duurzaam en schoon milieu.
Zulke alternatieven zijn hard nodig; in 2030 moeten vrachtwagens 45% minder uitstoten. Het verduurzamen van de dieseltruck is niet voldoende. Er zijn andere volledig emissievrije oplossingen nodig. Waterstoftrucks en elektrische trucks zijn hierdoor de toekomst.
Waterstof is zeer energiedicht; het kan meer energie opslaan dan andere stoffen op aarde. Dit betekent dat het ook een grote hoeveelheid energie kan leveren per eenheid gewicht. Dit maakt het zeer geschikt voor transportdoeleinden, met het zware transport in het bijzonder.
Waterstoftrucks zijn zeer geschikt voor zwaar transport en speciale toepassingen, zoals in de bouw. De waterstoftruck kan ingezet worden voor transportbehoeftes waarbij een specifieke configuratie nodig is of waarbij er geen ruimte is voor de accu's op het chassis.
Een groot voordeel is de snelheid waarmee de voertuigen worden bijgetankt. In tegenstelling tot elektrische voertuigen, die vaak een langere oplaadtijd hebben, kunnen waterstofvoertuigen binnen 10-15 minuten volledig volgetankt worden.
Een van de grote uitdagingen van elektrische trucks is de laadinfrastructuur. In regio’s waar er al voldoende waterstof tankmogelijkheden beschikbaar zijn, is de MAN hTGX een goed alternatief. Het goede nieuws is dat het netwerk waterstoftankstations snel groeit in zowel Nederland als Europa.
Daarnaast geeft een waterstoftruck meer flexibiliteit dan bij een elektrisch voertuig door hoge inzetbaarheid en korte tanktijden. Bijkomend voordeel is het hoge laadvermogen van de hTGX.
Wanneer kiezen voor waterstof? Actieradius en toepassing
De actieradius van de waterstoftruck van MAN is ongeveer 600 kilometer. Hiermee zijn waterstofvrachtwagens uiterst geschikt voor nationaal transport. Ook door de snelle tanktijd en de komst van steeds meer waterstoftankstations in Europa wordt waterstof ook een alternatief voor internationaal transport.
Ook kan de waterstoftruck ingezet worden voor zwaarder transport en de bouw, met een maximaal gewicht tot 90 ton. Er zijn verschillende opbouwen mogelijk, zoals een trekker-trailer of trekker-kipper.
Steeds meer bouwprojecten eisen duurzaam transport. Om deze opdrachten aan te kunnen nemen, is een zero-emissievoertuig nodig. De waterstoftruck is dan een goede optie.
Hoe zero-emissie is waterstof?
Waterstof wordt beschouwd als een volledig emissievrije brandstof. Voor de productie van waterstof is energie nodig, maar deze energie wordt ook weer opgeslagen. Tijdens de verbranding van waterstof komt alleen waterdamp vrij, wat niet schadelijk is.
Met een uitstoot van minder dan 1 gram CO2/tkm voldoet de MAN hTGX aan de criteria voor een ‘zero-emission vehicle’ volgens de CO2-wetgeving van de EU.
Dit betekent dat waterstofvoertuigen geen schadelijke uitstoot produceren tijdens het rijden, waardoor ze een belangrijke rol spelen in het verminderen van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Bovendien kan waterstof worden geproduceerd uit hernieuwbare bronnen, waardoor het potentieel voor emissievrije mobiliteit nog verder wordt vergroot.
MAN waterstoftruck: Innovatie in duurzaam transport
Waterstofvrachtwagens zijn een van de meest veelbelovende zero-emissieoplossingen voor het wegtransport. MAN is de eerste fabrikant op de markt die een truck met een waterstofverbrandingsmotor introduceert. Bij MAN hebben we al tientallen jaren ervaring met het gebruik van waterstof als brandstof. De nieuwe waterstoftruck is dan ook een combinatie van alle innovaties en beproefde truck series die MAN te bieden heeft.
De MAN hTGX is perfect inzetbaar in bijvoorbeeld de bouw, ECO-Combi (LZV), gevaarlijke stoffen (ADR), bouw/infra, silo & tank, RMO, agri en zwaar transport. De infrastructuur wordt steeds verder uitgebreid, waardoor de waterstoftruck in de toekomst een nog bredere inzet krijgt.
Alles
Waterstof
Een verbrandingsmotor verbrandt waterstof net als diesel. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit voor een elektromotor. Beide zijn emissievrij.
Tijdens het rijden komt enkel waterdamp vrij, waardoor het helemaal emissievrij is. De mate van duurzaamheid hangt wel af van hoe de waterstof is geproduceerd: groene waterstof (uit duurzame energie) is het meest milieuvriendelijk.
Binnen 10 tot 15 minuten is de tank volledig gevuld
Waterstoftrucks zijn sneller te tanken, hebben vaak een groter bereik en zijn beter geschikt voor zwaar transport.
Ja, waterstof is veilig. De MAN waterstoftrucks zijn uitgebreid getest op veiligheid en effectiviteit.
Een verbrandingsmotor verbrandt waterstof net als diesel. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit voor een elektromotor. Beide zijn emissievrij.
Tijdens het rijden komt enkel waterdamp vrij, waardoor het helemaal emissievrij is. De mate van duurzaamheid hangt wel af van hoe de waterstof is geproduceerd: groene waterstof (uit duurzame energie) is het meest milieuvriendelijk.
Binnen 10 tot 15 minuten is de tank volledig gevuld
Waterstoftrucks zijn sneller te tanken, hebben vaak een groter bereik en zijn beter geschikt voor zwaar transport.
Ja, waterstof is veilig. De MAN waterstoftrucks zijn uitgebreid getest op veiligheid en effectiviteit.
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.