MAN Vrachtwagens voor de bouw
Van diesel naar zero-emissie in de bouw

Voor welke brandstof kies ik?

Voor welke brandstof kies ik?

Elektrisch, waterstof of toch nog diesel? MAN heeft hiermee het meest complete pakket aan voertuigen in de bouw.

Diesel

Diesel heeft de grootste flexibiliteit door het eenvoudig kunnen tanken. Dieseltrucks worden in de bouw nog het meest ingezet voor zwaar transport van 180+ ton. Diesel wordt echter steeds duurder door vrachtwagenheffingen en belastingen. Ook worden dieselvoertuigen geweerd in steden met zero-emissiezones, die de komende jaren alleen nog maar zullen toenemen.

HVO

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is voor veel bedrijven een praktische overgangsbrandstof. Zonder aanpassingen aan je dieselmotor kun je hiermee wel tot 90% CO2 uitstoot reduceren. Let wel op: HVO wordt niet gezien als zero-emissie, dus binnen stedelijke zero-emissiezones blijft elektrisch of waterstof uiteindelijk een noodzaak.

Vragen?

Een zero-emissie expert van MAN kijkt graag mee naar welk voertuig en type aandrijving het beste bij jouw bouwbedrijf past.

Vraag adviesgesprek aan

Elektrisch

Met een actieradius van 400-500 kilometer is een elektrische truck ook geschikt voor bouwverkeer. Met elektrische vrachtwagens krijg je bijvoorbeeld toegang tot zero-emissiezones in binnensteden. De compactere elektrische trucks met een maximaal treingewicht van 50 ton zijn hiervoor ideaal.

Ook zijn er elektrisch steeds meer configuraties mogelijk op een 3-assige trekker, zoals een kieper, betonmixer, autolaadkraan etc. Ook een volledig elektrische bakwagen (6x2-4 of 8x4-4) is uit te voeren. Hiermee heb je een kleine draaicirkel en dus meer wendbaarheid. Deze zijn uit te voeren met 5 accupakketten, waardoor je een minimale actieradius van 400 kilometer hebt.

Waterstof

De nieuwe waterstoftruck is uiterst geschikt voor zwaarder bouwtransport. De truck heeft een actieradius van ca. 600 kilometer en een maximaal gewicht tot 90 ton. De waterstoftruck is binnen 15 minuten alweer volgetankt.

Op dit moment is de waterstoftruck alleen beschikbaar als trekker met een oplegger. Zo kan er wel een trekker-trailer of trekker-kipper gerealiseerd worden met waterstof.

Het voordeel van waterstof is dat er ook gevaarlijke stoffen mee vervoerd mogen worden als ADR-voertuig.

Bekijk ook
Dealer locator

Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!

Over ons

Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN. 

Werken bij MAN

Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.