Waterstof, elektrisch of diesel?
Vraag nu een persoonlijk adviesgesprek aanZeker nu duurzaamheid steeds belangrijker wordt en zero-emissievoertuigen een opkomst maken. Waterstoftrucks en elektrische trucks hebben allebei hun eigen toepassingen, maar ook dieseltrucks blijven nog steeds een belangrijk onderdeel van de transportwereld. Welke transportbehoefte je ook hebt, MAN heeft een zuinige én efficiënte oplossing. Ontdek de verschillen tussen waterstof, elektrisch en diesel.
Elektrisch: Stedelijk en regionaal verkeer
De elektrische truck is met zijn actieradius van 400-500 kilometer uitstekend geschikt voor het rijden van kortere afstanden, bijvoorbeeld in stedelijk en regionaal verkeer. De elektrische truck is in staat om de remenergie te regenereren en terug te stoppen in de accu. Vooral in binnenstedelijke gebieden maakt dit de elektrische truck hoog efficiënt door het constante afremmen en starten van het voertuig.
Milieuzones en zero-emissiezones
Vanaf begin 2025 zullen diverse binnensteden in Nederland ontoegankelijk worden voor voertuigen op fossiele brandstoffen. Voor leveranciers in die gebieden worden zero-emissievoertuigen noodzakelijk. De elektrische truck is een efficiënt voertuig voor deze toepassing. De eTruck is duurzaam, stil, compact en geschikt voor korte afstanden voor leveringen in binnensteden.
Ook voor bouwprojecten in binnensteden met een milieuzone of zero-emissiezone is de eTruck een goede oplossing. Het is mogelijk om lichte opbouwen op de eTruck te realiseren, waardoor het voertuig nog genoeg energie heeft om de benodigde afstanden af te leggen. Door het modulaire accuconcept is de elektrische truck zeer flexibel in te zetten en op te bouwen.
Rijervaring voor de chauffeur
Voor veel chauffeurs is een elektrische truck een compleet nieuwe rijervaring. De eTruck is veel stiller dan een dieseltruck, waardoor het in de cabine veel rustiger is. Ook heeft een eTruck veel vermogen, waardoor het rijden net iets anders aanvoelt.
Wat is de beste duurzame oplossing voor jouw transportbehoefte? Kijk samen met ons naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. Elektrisch, waterstof of toch diesel?
Waterstof: Bouw en zware toepassingen
De waterstoftruck heeft een hogere actieradius en hoger vermogen, waardoor dit voertuig ook zeer goed geschikt is voor zwaarder transport en de bouwsector. Tegenwoordig worden veel projecten in de bouw zero-emissie aanbesteed door bedrijven die op hun uitstoot willen of moeten letten. Met enkel dieselvoertuigen lopen bouwbedrijven dit soort projecten mis. Door op tijd te investeren in waterstof, loop je voorop, wat opdrachtgevers zullen opmerken.
Doordat het mogelijk is om de waterstoftruck binnen 15 minuten volledig vol te tanken, heeft het voertuig een hoge inzetbaarheid. Wanneer het waterstofnetwerk in Europa uitgebreid wordt, wordt het ook interessant om de waterstoftruck voor lange afstanden in te zetten.
Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN, voegt toe: “De waterstoftruck is ideaal voor toepassingen waarbij een hoge inzetbaarheid gevraagd is, bijvoorbeeld voor voertuigen die 24 uur per dag rijden. Een waterstoftruck is hiervoor interessant omdat je ze snel kunt bijtanken en het voertuig weer verder kan.”
H3 Rijervaring voor de chauffeur
De rijervaring van een waterstoftruck is grotendeels vergelijkbaar met de rijervaring van een dieseltruck. In de waterstoftruck zit namelijk ook een verbrandingsmotor, waardoor rijden in een waterstoftruck hetzelfde aanvoelt voor de chauffeur.
De zuinigste diesel: Langeafstandsverkeer
Op dit moment is een zero-emissievoertuig nog niet voor iedere vervoerder de beste keuze. Het is wel aan te raden om de komende jaren op kleine schaal zero-emissievoertuigen uit te gaan testen. Op deze manier ben je voorbereid, mocht je de overstap naar zero-emissie willen maken.
Voor langeafstandsverkeer blijft voor veel vervoerders op dit moment de MAN diesel een vertrouwde partner. De dieseltruck heeft zich al jarenlang bewezen als een zuinige, krachtige en betrouwbare vrachtwagen. Door het hoge vermogen, lage brandstofverbruik en hoge laadvermogen is dit de ideale truck voor lange afstanden.
Een zo laag mogelijke vrachtwagenheffing door de meest zuinige diesel
MAN biedt de meest zuinige dieseltruck aan, wat niet alleen zorg voor minder brandstofkosten, maar ook minder vrachtwagenheffing. Vrachtwagenheffing wordt de komende jaren in Nederland en Europa gebaseerd op de hoeveelheid CO2-uitstoot van een voertuig.
Bij MAN berekenen we voor de aanschaf van een voertuig de hoeveelheid CO2-uitstoot. Hierdoor kunnen we aanpassingen aan het voertuig maken om de uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Zo profiteer je van een zo zuinig mogelijke dieseltruck.
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.