Graag laten we u kennismaken met de nieuwe generatie bouwvoertuigen van MAN.
Als geen ander kennen wij uw specifieke wensen als het gaat om bijvoorbeeld trekkracht, aandrijflijn, motor, transmissie, verdeelbak, assen, bodemvrijheid, banden en wendbaarheid. De nieuwe MAN bouwvoertuigen zijn dan ook veelzijdig en inzetbaar voor de meest uiteenlopende en veeleisende toepassingen.
CABINE
VOLLEDIG NIEUW ONTWIKKELD IN SAMENWERKING MET CHAUFFEURS
Natuurlijk vertellen wij altijd graag hoe innovatief en betrouwbaar onze MAN trucks zijn en dat u altijd kunt rekenen op onze professionele service en dienstverlening. Maar het is nóg leuker als onze klanten het zelf vertellen. Wij laten graag klanten aan het woord die over hun bedrijf en hun ervaring met MAN vertellen.
De Beijer Groep levert, produceert en verzorgt de logistieke dienstverlening van bouwgrondstoffen voor Nederland. Sinds de jaren 80 doen ze dat met behulp van MAN voertuigen. Ze hebben al verschillende voertuigen gehad, van TGS tot TGX trucks. Volgens directeur Han de Beijer kiezen ze al bijna 40 jaar voor MAN vanwege de betrouwbaarheid, service en uitstraling. Maar vooral vanwege de HydroDrive aandrijving. U ziet het in de video.
We zijn op bezoek bij RE Transport B.V., een bedrijf dat vooral werkzaam is in de wegenbouw. Al ruim 30 jaar rijden zij met MAN voertuigen. Eigenaar Robin Castelijns vertelt dat ze vooral kiezen voor MAN vanwege de duurzaamheid en de goede kwaliteit van de voertuigen. Weten waarom zij nog meer al 30 jaar voor MAN kiezen? U ziet het in de video.
Het hart van de nieuwe MAN bouwtruck is de cabine. Volledig nieuw ontwikkeld om te voldoen aan de zwaarste crashveiligheid ECE R29-3 normen die in 2021 zijn ingegaan. MAN biedt de meest innovatieve werkruimte in een truck ooit en geheel gericht op de chauffeur. Immers, comfort in de cabine betekent fittere chauffeurs, hogere transportprestaties, eenvoudigere arbeidsprocessen en een snellere afwikkeling van uw transportorders.
Perfecte voorwaarden voor een nóg betere motivatie bij de chauffeur en dus een investering die elke dag haar vruchten afwerpt.
Niet voor niets wordt de nieuwe MAN cabine omschreven als de meest ideale en efficiëntste werkplek. Baanbrekend en uniek in de truckwereld!
Dankzij de compacte afmetingen is onze MAN NN-cabine geschikt voor lokaal verkeer, distributieverkeer en bouwverkeer.
Comfortabele instap en toegang
Een doordachte verhouding tussen instaphoogte en gemakkelijke toegang.
Veel plek aan boord
De royaal bemeten vrije ruimte achter de stoelen biedt beduidend meer plaats voor het opbergen van kleding en voorwerpen.
TN CABINE
Lichtgewicht voor meer laadvermogen
De constructie met normale hoogte en een externe breedte van 2,24 m is lichter en biedt meer laadvermogen per rit.
Uitstekend inzetbaar voor bijzondere toepassingen
De compacte cabine is ideaal voor bijzondere toepassingen als tank- en silovoertuigen alsook voor hout-, bouwstoftransporten.
Boordcomfort zonder compromissen
De comfortabele uitvoering van het interieur biedt ruimte voor ontspannende pauzes en beschikt over een bed met dikke matrassen en een lattenbodem.
TM CABINE
Meer laadvermogen
De gewichtsbesparende constructie met een externe breedte van 2,24 m is bij uitstek geschikt voor speciale toepassingen met zware belading in het nationale langeafstandsverkeer.
Van alle gemakken voorzien
Veel opbergruimte en een ontspannend bed met lattenbodem: met onze MAN TMcabine is de bestuurder onderweg altijd van alle gemakken voorzien.
Meer bewegingsvrijheid
Dankzij de middelhoge en lange constructie biedt de compacte cabine veel bewegingsvrijheid en kunt u zonder problemen staan.
DE BESTE EN INNOVATIEFSTE AANDRIJFLIJN DIE JE KUNT BEDENKEN
Méér tractie met één druk op de knop
MAN Hydrodrive®
De inschakelbare hydrostatische voorwielaandrijving MAN HydroDrive® is het ideale aandrijfconcept voor trucks die voornamelijk op de weg worden gebruikt en die tijdelijk meer tractie nodig hebben. De extra tractie verhoogt de rijveiligheid en breidt het toepassingsgebied van uw trucks uit. In vergelijking met conventionele vierwielaandrijving bespaart u niet alleen brandstof, maar ook gewicht. De hydrostatische asaandrijving is tot 750 kg lichter dan een vergelijkbaar voertuig met conventionele vierwielaandrijving en verhoogt dus ook uw laadvermogen.
Verlaag brandstofgebruik, verhoog rijcomfort, trekkracht en manoeuvreerbaarheid.
MAN TipMatic®
MAN TipMatic® kiest altijd automatisch de optimale versnelling om weg te rijden bij het leegrijden of met maximale belading. Anderzijds zorgen de grote spreiding van de overbrengingsverhouding en de softwarefunctie t.b.v. hellingsdetectie voor een uitstekend startgedrag.
De transmissiesoftware MAN TipMatic® Offroad zorgt voor hogere schakeltoerentallen en minimale trekkrachtonderbreking. Als het voertuig toch een keer vast komt te zitten, is dat geen reden om door te draaien: de automatische schommelmodus neemt de aansturing over en vereenvoudigt het wegrijden.
Idle-speed driving
De transmissiefunctie MAN Idle Speed Driving maakt comfortabel rijden bij een stationair toerental zonder het bedienen van het gaspedaal mogelijk.
MAN EfficientCruise®
De nieuwe MAN EfficientCruise® beschikt over intelligente en efficiency verhogende functies: dynamisch zeilen schakelt automatisch tussen accelereren en rollen op vlak terrein. In plaats van de relatief minder gunstige lagere deellastbereiken worden steeds meer de meest economische werkingsbereiken van de motor gebruikt.
Rijprogramma’s
De rijprogramma’s combineren meerdere voertuigfuncties (bijv. schakelstrategie en MAN EfficientCruise) om de bestuurder in specifieke omstandigheden een optimale performance van het voertuig te bieden. Er zijn universele, vooraf ingestelde rijprogramma’s en programma’s voor speciale rijsituaties.
Alle assen aangedreven
Overal waar maximale tractie vereist is, komen MAN trucks met permanente of inschakelbare vierwielaandrijving in actie. De voertuigen met vierwielaandrijving zijn ook uitgerust met AP-assen met grote bodemvrijheid, differentieelsloten, trommelremmen en stabilisatoren.
KRACHTIGE, ZUINIGE MOTOREN & STERKE ASSEN
Wie de top wil bereiken, heeft een sterke aandrijving nodig die zijn krachten efficiënt benut.Daarom wordt in dit segment het hart van de MAN gevormd door de nieuwe, innovatieve MAN D15 en MAN D26-motoren met een vermogen van 243 kW (330 pk) tot 375 kW (510 pk). Deze garanderen een uitstekende efficiency en de betrouwbaarheid waar MAN trucks bekend om staan.
Motortype D26:
Met vermogens van 430, 470 en 510 pk en koppels van 2200, 2400 en 2600 Nm, biedt de conform emissiestandaard Euro 6d én 6e gebouwde MAN D26-motor een betrouwbare, zuinige en bijzonder krachtige aandrijving. Deze 12,4 l motor met zes cilinders in lijn en common-railinspuiting wordt vooral gebruikt wanneer de tonnages boven de 40 ton komen. Ten opzichte van de Euro 6c motoren heeft MAN het brandstofverbruik van de motor met 4% weten te reduceren en is de motor tevens ongevoeliger voor hogere toeren. Met de slimme MAN assistentiesystemen kan de besparing zelfs tot 10% oplopen. Voordelen:
Economisch rijden met weinig schakelen mogelijk door een breed toerentalbereik met een hoog maximaal koppel
Het hoge koppel is al vanaf 930 toeren volledig beschikbaar
Koppelingssparend wegrijden door een hoog wegrijkoppel
330, 360 en 400 pk
Motortype D15:
In het segment tot 40 ton wordt de D15, met vermogens van 330, 360 en 400 pk en koppels van 1600, 1700 en 1900 Nm toegepast. De conform Euro 6d en 6e ontwikkelde MAN D15-motor biedt zuinige en bijzonder krachtige aandrijving. Dit heeft grote voordelen wanneer een laag eigen gewicht van het voertuig wordt vereist, bijvoorbeeld in het grensoverschijdende bouwtransport. Voordelen:
Economisch rijden met weinig schakelen mogelijk door een breed toerentalbereik met een hoog maximaal koppel
Een hoog koppel is al vanaf 1000 toeren volledig beschikbaar
Koppelingssparend wegrijden door een hoog wegrijkoppel
Door het nieuwe ontwerp is deze 9,0 liter motor 200 kilo lichter dan zijn voorganger
Hypoïdassen
Voor bouwvoertuigen met veel wegkilometers worden de MAN Hypoïdassen aanbevolen. Uiterst robuust en geschikt voor treingewichten tot 160 ton! De standaard hypoïde-achteras heeft een draagvermogen van 13.000 kg en beschikt over een zeer efficiënt werkende hypoïdeeindaandrijving. De as is ontwikkeld met het oog op een lange levensduur waarbij minder onderhoud nodig is. Lager brandstofverbruik dankzij maximaal rendement door minimale overbrengingsverliezen. Hoger laadvermogen door een laag eigen gewicht.
De LICHTE hypoïde-achteras
Voor toepassingen waar het eigen gewicht een belangrijke rol speelt biedt MAN de lichtere hypoïdassen. Deze leveren een extra 180 kilo aan laadvermogen op en zijn geschikt voor treingewichten tot 60 ton!
.
Naafreductie achterassen
De MAN off-road trucks met aandrijving op alle assen hebben altijd de naafreductieassen. Door de tweevoudige overbrenging worden de overbrengingselementen tot aan de wielnaven ontzien. Het maximale koppel ontstaat daardoor pas in de wielnaaf zelf. De planeetachteras heeft een draagvermogen van 13.000 kg en maakt hoge overbrengingsverhoudingen bij een compacte middenaandrijving mogelijk. Uitermate geschikt voor gebruik in het terrein dankzij de grote bodemvrijheid.
Wierda Voertuig Techniek (WVT) is specialist in het ontwikkelen en produceren van maatwerk transportoplossingen voor MAN trucks. WVT bouwt een chassis dat precies past bij uw vervoersvraag. Of dit nu een verandering van de wielbasis is, het bijplaatsen van één of meer assen, het verlengen of verkorten van de achteroverbouw, het verplaatsen van componenten, of andere aanpassingen: veel is mogelijk. Goed om te weten is dat WVT door MAN Truck & Bus SE officieel is erkend als ombouwer van MAN voertuigen en dat daarmee de fabrieksgarantie bestaan blijft.
Werken aan een groenere toekomst doen wij samen. Steeds meer opdrachtgevers vragen naar een lagere uitstoot per geleverde ton zand of kuub beton en dat bereiken we op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door met het optimale voertuigconcept het maximale te kunnen leveren. Daarnaast zorgen we met de optimale aandrijflijn voor het hoogste rendement en het laagste verbruik, dus ook voor minder uitstoot. En dat is nog niet alles.
CO2 neutraal met HVO
Veel steden hebben hun toegangsregels voor dekomende jaren vastgelegd. Vanaf 1 januari 2022 mogen uitsluitend nog Euro 6 trucks de binnenstad in, en na 2030 wil men alleen nog zero-emissie elektrische trucks gaan toelaten. MAN zet hier met volle macht op in. Zo kunt u vandaag kunt u al profiteren van onze zuinige dieseltrucks die qua CO2 uitstoot (dankzij HVO brandstof) een topprestatie neerzetten, 0% van tank to wheel!
De laagste VECTO waarden
Als het gaat om CO2 uitstoot hanteert Europa een uniforme methode om deze te berekenen, helemaal afhankelijk van de specificaties van de te bestellen of bestelde truck. Het resultaat van de berekening is een CO2 waarde in grammen per ton per kilometer op basis van gestandaardiseerde gewichten en inzetgebieden. Met onze account managers kunt u de laagste CO2 waarde bepalen en zo zorgdragen voor minimale milieubelasting, minimaal brandstofverbruik en toekomstige, minimale kmheffing tarieven. Met MAN bent u zo klaar voor de toekomst.
Elektrische aandrijvingen voor de opbouw van MAN Trucks
Wierda Hybrid Technologies (WHT) ontwikkelt en produceert dé elektrische aandrijving voor de opbouw van uw MAN truck. Makkelijk, energiezuinig en geluidsarm. De Electric PTO van WHT drijft de opbouw van uw truck elektrisch aan. Wordt de conventionele PTO ingeschakeld, de handrem bediend en versnelling in neutraal stand gezet, dan neemt de WHT elektrische parallel aandrijving de PTO-functie over. Hierbij wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld. De aandrijving van de opbouw draait daarmee elektrisch door. Zonder verlies van capaciteit of snelheid. Zuinig, stil en Zero emissie.
Of het nu om een betonmixer, autolaadkraan of een hoogwerker gaat, de opbouw functioneert geheel elektrisch. Wanneer het accupakket leeg dreigt te raken, dan start de dieselmotor automatisch en neemt de conventionele PTO het werk weer over. Dat maakt de WHT Electric PTO geschikt als dé maatwerkoplossing voor uw MAN voertuigen. Op elke plaats, op elk tijdstip en op elk moment. Altijd de meest energiezuinige en werkbare oplossing met veel voordelen!
Meer informatie op: www.wierdahybrid.nl
Subsidie regelingen
Om u te helpen met investeringen in duurzame transportoplossingen heeft de Nederlandse overheid een aantal regelingen. Bijvoorbeeld de EIA energie-investeringsaftrek en de MIA/VAMIL milieuregelingen die voordeel bieden wanneer u in bijzonder zuinige bouwtrucks en opbouwen investeert. Lichtgewicht kippers en bouwvoertuigen met een aantoonbaar lager energieverbruik komen in aanrmerking, Maar ook de elektrische PTO voor de betonmixer, de hoogwerker, de laadkraan of de kipper worden gestimuleerd. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!
Meer weten?
Wij maken graag een afspraak om uw wensen te bespreken.