Vrachtwagenheffing in Nederland vanaf 2026
Vraag een persoonlijk adviesgesprek aanIn een aantal Europese is het al geïmplementeerd, en nu gaat ook Nederland ermee van start: vanaf 2026 zal er een vrachtwagenheffing gaan gelden. Hierbij gaan duurzame voertuigen minder tolheffing betalen dan vervuilende dieseltrucks. Hoe gaat dit in zijn werk? En hoe kun je als vervoerder de kosten toch zo laag mogelijk houden?
Wat is vrachtwagenheffing
De vrachtwagenheffing is een tolheffing voor trucks vanaf 3,5 ton, waaronder ook zware bestelwagens vallen. De heffing zal gelden voor alle autosnelwegen en bepaalde N-wegen in Nederland. Met een GPS-kast in het voertuig wordt automatisch geregistreerd wanneer er over een tolweg gereden wordt. Het voertuig wordt zo automatisch belast.
Dit systeem is niet nieuw. In Duitsland is het soortgelijke Maut systeem al in gebruik. Vanaf 2026 zal de heffing in Nederland van start gaan.
Heffing op basis van uitstoot
De kilometerprijs voor de heffing wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig. Op deze manier hoopt de overheid vervoerders te stimuleren om zuinigere voertuigen te gaan rijden en de CO2-uitstoot te reduceren.
Bij dit nieuwe systeem wordt een truck bij registratie ingedeeld in één van 5 klassen. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager de klasse, en dus ook hoe lager het toltarief zal zijn. De laagste klasse (klasse 5) is gereserveerd voor zero-emissie voertuigen. Dit zijn de elektrische trucks en waterstoftrucks. De andere klassen bestaan uit dieselvoertuigen, van minst vervuilend tot meest vervuilend.
Het wordt nu ingeschat dat een zero-emissie voertuig een voordeel krijgt van circa 14 cent per kilometer ten opzichte van een Euro6 truck. Bij grote afstanden kan dit dus snel oplopen.
Wat is de beste duurzame oplossing voor jouw transportbehoefte? Kijk samen met ons naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. Elektrisch, waterstof of toch diesel?
Uitstoot uitrekenen met VECTO
De uitstoot- en dus de klasse van het voertuig- wordt gemeten met VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Het is een tool waarmee de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik voor een bepaalde truckcombinatie kan worden gesimuleerd, op basis van gegevens die de fabrikant invoert. Deze berekening wordt gedaan voor de truck af fabriek. Het is daarna dus nog mogelijk om verschillende opbouwen te realiseren. De opbouw heeft echter geen invloed op VECTO-waarde en leidt dus niet tot een aanpassing van het toltarief.
Met VECTO wordt iedere truck op dezelfde manier gemeten. De meting wordt door de fabrikant uitgevoerd en bevestigd op het geboortebewijs van de truck.
Een zuiniger voertuig creëren
Bij dieselvoertuigen hebben verschillende factoren invloed op de VECTO-score. Zo maken aluminium velgen, spoilers, zuinige A-Label banden en een aerodynamische cabine de truck lichter en duurzamer, waardoor de VECTO-score gunstiger zal zijn.
“Zo zal een licht voertuig met spoilers en aluminium velgen een lager brandstofverbruik hebben en daarmee ook minder CO2-uitstoot” vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN.
Deze aanpassingen kosten geld, maar het voertuig wordt dan wel ingeschaald in een betere klasse en het voertuig krijgt een lager brandstofverbruik. Dit leidt tot een lagere tolheffing omdat het voertuig duurzamer is en minder uitstoot. Hiermee kun je de meerkosten voor bijvoorbeeld de zuinige A-label banden weer terugverdienen.
Het is mogelijk om de VECTO-score van tevoren in het offerte traject te berekenen. Zo kan er precies gekeken worden hoe deze score zo laag mogelijk gemaakt kan worden door aanpassingen aan het voertuig te doen. Zo weet je van tevoren precies wat de kosten voor de vrachtwagenheffing zullen zijn.
“We gaan samen met de klant kijken wat de beste oplossing is om de VECTO-score zo laag mogelijk te houden. Onze adviseurs kunnen trucks configureren en de VECTO- score opvragen. Zo kunnen we aanpassingen gaan doen om een lagere VECTO-score, en dus een lagere heffing
en brandstofverbruik, te realiseren” aldus Jacobjan Vermeiden.
Een zuiniger voertuig zorgt voor kostenbesparing
Door slimme aanpassingen aan het voertuig te doen, stoot de truck niet alleen minder CO2 uit, maar is het brandstofverbruik ook lager. Zo wordt er minder tol betaald én zijn de brandstofkosten lager.
“Al met al gaat dit ervoor zorgen dat zuinige trucks voordeliger worden voor de transporteur” vertelt Jacobjan Vermeiden.
Overstappen naar zero-emissie?
Met deze kilometerheffing voor vrachtwagens worden zero-emissie voertuigen gestimuleerd. De aanschaf van zero-emissievoertuigen is hoger, maar door dit soort maatregelen zullen de exploitatiekosten van zero-emissie en diesel steeds dichterbij elkaar komen te liggen.
Bij MAN kijken we samen met de klant naar wat de beste zero-emissie oplossing is. Bij de voorkeur voor een nieuw dieselvoertuig kunnen we de truck zo duurzaam mogelijk maken, waardoor de klant alsnog geniet van lagere heffingskosten.
Hoe gaat dit in zijn werk? En hoe kun je als vervoerder de kosten toch zo laag mogelijk houden?
De uitstoot- en dus de klasse van het voertuig- wordt gemeten met VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Het is een tool waarmee de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik voor een bepaalde truckcombinatie kan worden gesimuleerd, op basis van gegevens die de fabrikant invoert. Deze berekening wordt gedaan voor de truck af fabriek. Het is daarna dus nog mogelijk om verschillende opbouwen te realiseren. De opbouw heeft echter geen invloed op VECTO-waarde en leidt dus niet tot een aanpassing van het toltarief.
Met VECTO wordt iedere truck op dezelfde manier gemeten. De meting wordt door de fabrikant uitgevoerd en bevestigd op het geboortebewijs van de truck.
Een zuiniger voertuig creëren
Bij dieselvoertuigen hebben verschillende factoren invloed op de VECTO-score. Zo maken aluminium velgen, spoilers, zuinige A-Label banden en een aerodynamische cabine de truck lichter en duurzamer, waardoor de VECTO-score gunstiger zal zijn.
“Zo zal een licht voertuig met spoilers en aluminium velgen een lager brandstofverbruik hebben en daarmee ook minder CO2-uitstoot” vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN.
Deze aanpassingen kosten geld, maar het voertuig wordt dan wel ingeschaald in een betere klasse en het voertuig krijgt een lager brandstofverbruik. Dit leidt tot een lagere tolheffing omdat het voertuig duurzamer is en minder uitstoot. Hiermee kun je de meerkosten voor bijvoorbeeld de zuinige A-label banden weer terugverdienen.
Het is mogelijk om de VECTO-score van tevoren in het offerte traject te berekenen. Zo kan er precies gekeken worden hoe deze score zo laag mogelijk gemaakt kan worden door aanpassingen aan het voertuig te doen. Zo weet je van tevoren precies wat de kosten voor de vrachtwagenheffing zullen zijn.
“We gaan samen met de klant kijken wat de beste oplossing is om de VECTO-score zo laag mogelijk te houden. Onze adviseurs kunnen trucks configureren en de VECTO- score opvragen. Zo kunnen we aanpassingen gaan doen om een lagere VECTO-score, en dus een lagere heffing en brandstofverbruik, te realiseren” aldus Jacobjan Vermeiden.
Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!
Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN.
Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.