MAN Vrachtwagens voor de bouw
Alle informatie om de juiste keuze te maken

Van diesel naar zero-emissie in de bouw

Elektrisch, Waterstof of Diesel: Wat kies je?

In de bouwsector wordt verduurzaming van het transport onvermijdelijk. Diesel wordt alsmaar duurder, zero-emissiezones breiden uit en steeds meer bouwprojecten worden zero-emissie uitgevoerd.

Rijd je al jaren probleemloos op diesel, dan voelt overstappen naar elektrisch of waterstof misschien als een sprong in het diepe. In dit artikel lees je stap voor stap hoe je tot een keuze komt die vandaag werkt én morgen nog steeds klopt.

Ga meteen naar:

Voor welke brandstof kies ik?

Elektrisch, waterstof of toch nog diesel? MAN heeft hiermee het meest complete pakket aan voertuigen in de bouw.

Diesel

Diesel heeft de grootste flexibiliteit door het eenvoudig kunnen tanken. Dieseltrucks worden in de bouw nog het meest ingezet voor zwaar transport van 180+ ton. Diesel wordt echter steeds duurder door vrachtwagenheffingen en belastingen. Ook worden dieselvoertuigen geweerd in steden met zero-emissiezones, die de komende jaren alleen nog maar zullen toenemen.

HVO

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is voor veel bedrijven een praktische overgangsbrandstof. Zonder aanpassingen aan je dieselmotor kun je hiermee wel tot 90% CO2 uitstoot reduceren. Let wel op: HVO wordt niet gezien als zero-emissie, dus binnen stedelijke zero-emissiezones blijft elektrisch of waterstof uiteindelijk een noodzaak.

Elektrisch

Met een actieradius van 400-500 kilometer is een elektrische truck ook geschikt voor bouwverkeer. Met elektrische vrachtwagens krijg je bijvoorbeeld toegang tot zero-emissiezones in binnensteden. De compactere elektrische trucks met een maximaal treingewicht van 50 ton zijn hiervoor ideaal.

Ook zijn er elektrisch steeds meer configuraties mogelijk op een 3-assige trekker, zoals een kieper, betonmixer, autolaadkraan etc. Ook een volledig elektrische bakwagen (6x2-4 of 8x4-4) is uit te voeren. Hiermee heb je een kleine draaicirkel en dus meer wendbaarheid. Deze zijn uit te voeren met 5 accupakketten, waardoor je een minimale actieradius van 400 kilometer hebt.

Waterstof

De nieuwe waterstoftruck is uiterst geschikt voor zwaarder bouwtransport. De truck heeft een actieradius van ca. 600 kilometer en een maximaal gewicht tot 90 ton. De waterstoftruck is binnen 15 minuten alweer volgetankt.

Op dit moment is de waterstoftruck alleen beschikbaar als trekker met een oplegger. Zo kan er wel een trekker-trailer of trekker-kipper gerealiseerd worden met waterstof.

Het voordeel van waterstof is dat er ook gevaarlijke stoffen mee vervoerd mogen worden als ADR-voertuig.

Waar hangt jouw keuze van af?

1. Laad/tankinfrastructuur

Het grootste obstakel van emissievrije voertuigen is de laad/tankinfrastructuur. Een waterstoftruck is interessant als er een waterstoftankstation bij jou in de buurt is. Het aantal waterstofstations wordt snel uitgebreid. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Hetzelfde geldt voor elektrische laadpunten voor vrachtwagens.

2. Netcongestie en de mogelijkheid voor een eigen laadpaal

Een eigen elektrisch laadpunt bespaart je veel kosten ten opzichte van onderweg laden. Op dit moment is er echter in sommige plekken in Nederland te weinig ruimte op het elektriciteitsnet. Hierdoor kan het vooral in provincies als Gelderland, Noord-Brabant en Limburg lang duren voordat je zelf laadpalen aan kunt leggen.

3. Actieradius en tonnage

  • Is een actieradius korter dan 400 kilometer geschikt en is de gewenste tonnage lager dan 50 ton? Dan is elektrisch een goede mogelijkheid.
  • Voor een actieradius van 600 kilometer en hoger tonnage tot 90 ton is de waterstoftruck een goed alternatief
  • Voor zwaarder transport blijft diesel momenteel een oplossing

4. Nood om te verduurzamen

Op den duur zal al het transport zero-emissie worden. Op dit moment zitten we vol in de transitiefase. Is het nu al nodig om te verduurzamen? Dat hangt af van:

  • Ben je veel werkzaam in binnenstedelijke gebieden? Zero-emissiezones zijn steeds meer in opkomst, waardoor een emissievrij voertuig noodzakelijk is
  • Veel bouwprojecten eisen zero-emissietransport. Om deze opdrachten aan te kunnen nemen, zijn emissievrije voertuigen nodig.

Vragen?

Een zero-emissie expert van MAN kijkt graag mee naar welk voertuig en type aandrijving het beste bij jouw bouwbedrijf past.

Vraag adviesgesprek aan
Wat kost diesel, elektrisch of waterstof nu echt?

De aanschaf van een dieseltruck is momenteel goedkoper dan een elektrische truck of waterstoftruck. Diesel wordt echter steeds meer ontmoedigd. De verwachtingen zijn dat rijden op diesel daardoor over 5 jaar al 40% duurder wordt. Dit komt door extra belastingen en vrachtwagenheffing.

De kosten van elektrische en waterstofvoertuigen zullen waarschijnlijk alleen maar dalen, door een groter wordende vraag.

Belangrijk is niet om niet alleen naar de aanschafprijs of de brandstofprijs te kijken, maar ook naar de TCO (Total Cost of Ownership). Hierbij wordt er gekeken naar alle kosten gedurende de hele levensduur van de truck. Houd rekening met:

  • Het voertuigtype en soort aandrijving (diesel, elektrisch of waterstof)
  • Aanschafprijs
  • Looptijd
  • Jaarkilometrage
  • Mogelijke range per dag
  • Hoeveel dagen per jaar inzetbaar
  • Subsidies
  • Kosten laadinfrastructuur
  • Onderhoudskosten
  • Rente
  • Verzekering
  • Tolkosten

Al deze factoren bepalen de kosten per kilometer. Samen met een verkoper van MAN reken je de totale kosten voor je voertuigen uit, waardoor je pas echt een goed beeld krijgt. Zo is de aanschafprijs van elektrisch duurder, maar door subsidies, lagere onderhoudskosten en lagere vrachtwagenheffing zullen de kosten anders uitvallen dan je misschien denkt.

Wat kost een zero-emissievoertuig voor jouw onderneming?

Benieuwd naar hoeveel een zero-emissievoertuig voor jouw onderneming kost? Maak een afspraak! Samen kijken we naar de specificaties voor jouw voertuigen.

Vraag adviesgesprek aan
Subsidies

Om de stap naar zero-emissie financieel aantrekkelijker te maken, kun je gebruik maken van subsidies.

1. AanZET (Aanschafsubsidie zero-emissie trucks)

  • De AanZET subsidie mag zowel voor elektrische trucks als waterstoftrucks aangevraagd worden.
  • Voor deze subsidie zijn er meestal 2 rondes per jaar. Het eerstvolgende aanvraagmoment is op 30 september 2025.
  • Er is een totaalbudget van €30.000.000,- beschikbaar.
  • De subsidieaanvraag moet voor de aankoop van het voertuig plaatsvinden.
  • Het maximale subsidiebedrag is €115.200,- De hoeveelheid subsidie die je ontvangt is afhankelijk van jouw bedrijf en type voertuig.

2. SWIM (Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit)

  • De SWIM subsidie is enkel voor waterstoftrucks aan te vragen.
  • De aanvraag moet worden ingediend door een samenwerkingsverband (consortium) tussen een exploitant van een waterstoftankstation en een vervoerder.
  • Het consortium moet een plan indienen over de bouw (of uitbreiding) van een waterstoftankstation.
  • De vervoerders moeten een definitieve offerte van een waterstoftruck hebben.
  • Er is een totaalbudget van €40.000.000,- beschikbaar.
  • Het maximale subsidiebedrag is €100.000,-

3. EIA (Energie-investeringsaftrek)

  • De EIA is een fiscale aftrekregeling. Hiermee kun je 40% van de investeringskosten aftrekken van de winst.
  • De EIA kan ingezet worden voor zowel de elektrische truck als de waterstoftruck.
  • Binnen 3 maanden na het aanschaffen van de truck moet de EIA aangevraagd worden.
  • De EIA is te combineren met de AanZET subsidie of de SWIM subsidie.
  • Naast de EIA bestaan ook de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Deze zijn niet te combineren met de AanZET of SWIM subsidie. Deze regelingen zijn hierdoor minder aantrekkelijk.

Benieuwd naar de subsidiemogelijkheden?

Benieuwd naar mogelijkheden voor jouw bedrijf? Maak een afspraak! Samen kijken we naar de juiste subsidies.

Vraag adviesgesprek aan
Zero-emissiezones en vrijstellingen

Is jouw bouwbedrijf werkzaam in binnenstedelijke gebieden? Dan verandert er veel door de komst van zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2025 hebben al 16 gemeenten in Nederland een zero-emissiezone ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO₂-uitstoot te verminderen. Veel meer steden zullen de komende maanden en jaren volgen. Bekijk hier het overzicht.

Vanaf 1 januari 2025 hebben de meest vervuilende bedrijfs- en vrachtwagens al geen toegang meer tot de zones. Voor Euro6 voertuigen geldt een overgangsregeling.

Hoe zit dat precies?

  • Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017).
    • Tot 1-1-2028 toegang tot zero-emissiezones.
  • Euro 6 bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2020).
    • Tot 1-1-2030 toegang tot zero-emissiezones.
  • Euro 6 oplegtrekkers die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud zijn (DET vanaf 1 januari 2017).
    • Tot 1-1-2030 toegang tot zero-emissiezones.
  • Nieuwe Euro 6 vrachtwagens met een DET vanaf 1 januari 2025, mogen vanaf 1 januari 2025 niet meer in zero-emissiezones.
  • Vanaf 2030 moeten alle vrachtwagens in zero-emissiezones emissievrij zijn.

Uitzonderingen voor de bouw

Voor de volgende N2 en N3 bouwvoertuigen geldt nog een vrijstelling tot uiterlijk 1 januari 2030. De voertuigen moeten in deze periode wel jonger dan 13 jaar zijn, vanaf de DET. De vrijstelling geldt niet meer als het voertuig 13 jaar wordt.

  • Betonmolen of betonmixer (carrosseriecode 15)
  • Betonpomp (carrosseriecode 16)
  • Straatveger, straatreiniger, rioolzuiger of kolkenzuiger (carrosseriecode 19)
  • Kraanwagen (carrosseriecode 26)
  • Hoogwerker (carrosseriecode 27)
  • Kraanwagen of mobiele kraan (aanduiding speciale doeleinden SF)

Ontheffingen

Moet je toch in een zero-emissiezone zijn, maar voldoet jouw voertuig niet aan de eisen? Dan is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen. Moet je voor één dag een zero-emissiezone zijn? Dan kun je een dagontheffing aanvragen. Dit mag maximaal 12 keer per jaar per gemeente.

Daarnaast mogen er ontheffingen voor langere tijd aangevraagd worden voor speciale voertuigen. Bijvoorbeeld voor exceptioneel vervoer, een laadkraan van 35 tonmeter of meer hefvermogen of vrachtwagens waar nog geen geschikt emissievrij alternatief voor is. Bekijk alle voorwaarden op de website van het RDW


Toekomstbestendig investeren

Investeren in een elektrisch of waterstofvoertuig kan nu nog als een forse investering voelen. Wanneer is het slim om te investeren en over te stappen?

Het blijft een feit dat bouwtransport op den duur emissievrij moet worden. Steeds meer bouwprojecten worden grotendeels duurzaam uitgevoerd, waar ook zero-emissietransport bij hoort. Voor bouwprojecten in binnensteden wordt een elektrisch voertuig noodzakelijk.

De overstap naar zero-emissietransport is lastig. Je krijgt te maken met nieuwe voertuigen, laadschema’s, netcapaciteit en infrastructuur. Juist omdat de puzzel groot is, loont het om vroeg te beginnen. Dan kun je stap‑voor‑stap ervaring opbouwen en investeringen spreiden.

Onafhankelijk advies bij MAN

Deze puzzel hoef je niet alleen te maken, dat doe je samen met MAN. Doordat MAN de enige fabrikant is met zowel een waterstoftruck, elektrische trucks én zuinige dieseltrucks ontvang je altijd onbevooroordeeld en onafhankelijk advies.

We kijken samen naar jouw werkzaamheden en welke brandstof en voertuigconfiguraties daarbij passen. Er is ontzettend veel maatwerk mogelijk, waardoor we altijd een passende duurzame oplossing vinden. Gedetailleerde TCO berekeningen, subsidiemogelijkheden en laad-of tankinfrastructuur worden allemaal in het plan meegenomen. Zo ontstaat er een groeistrategie op maat, zodat jouw bouwwerkzaamheden nu al voorbereid zijn op de toekomst.

Vraag adviesgesprek aan
Bekijk ook
Dealer locator

Er is altijd een dealer bij jou om de hoek. Vind jouw dichtstbijzijnde dealer!

Over ons

Als het om mobiliteitsoplossingen en uitstekende service gaat, zijn wij uw MAN. 

Werken bij MAN

Wij zoeken collega's! Bekijk nu onze vacatures.